FOODBAG 21 Stephane Ronse 4

Stéphane Ronse (Foodbag) doet strategische overname

BRUGGE - Bruggeling Stéphane Ronse zet een nieuwe en strategische stap in de uitbouw van Foodbag, zijn duurzame fresh food e-commerce organisatie en de West-Vlaamse tegenhanger van Hello Fresh zeg maar. Foodbag heeft zopas de overname afgerond van zijn Antwerpse sectorgenoot 15 Gram (www.15gram.be). 

"Op deze manier kunnen we versneld inzetten op enkele belangrijke thema's zoals IT development, uitbreiding van service niveau en sourcing", aldus de West-Vlaamse CEO van het snel groeiende dienstenbedrijf dat van thuisleveringen van ingrediënten voor maaltijden zijn corebusiness heeft gemaakt. In deze fase wordt het 15 Gram merk behouden en worden de synergieën dieper geëxploreerd.

Door deze overname verwerft Foodbag een marktaandeel van circa 30 procent in België. Foodbag beleverde nu al zo'n 8.000 gezinnen per week. Naar verwachting zal het dienstenbedrijf op jaarbasis om en bij de 6 miljoen maaltijden aan huis verdelen.

Foodbag en 15 Gram laten weten dat ze dezelfde visie delen op de markt en dezelfde groei ambities koesteren. Beide bedrijven zweren ook vooral bij seizoengebonden producten van eigen bodem en hebben de ambities om klanten telkens opnieuw te verrassen met hun foodboxen die geleverd worden in kartonnen verpakkingen. Samengaan was daarom de meest verantwoorde optie. Er zal geen verlies van tewerkstelling zijn bij 15 Gram.

Foodbag zet met 15 Gram zijn tweede strategische stap op twee jaar tijd. In 2019, net voor corona, werd al een fusie aangegaan met Smartmat. Het coronajaar gaf aan Foodbag een enorme boost. De thuisleveringen worden verzorgd door een eigen koerierdienst van 100 chauffeurs, allemaal vijftigplussers of gepensioneerden die nog de handen uit de mouwen willen steken.