Televic 2ceos

Televic doet strategische zet in nichemarkt van communicatiesystemen

IZEGEM - Op de beurs ISE, de technologische hoogmis die deze week plaats vindt in Barcelona, heeft Televic een overname aangekondigd. Het West-Vlaamse spitsbedrijf van het duo Lieven Danneels-Thomas Verstraeten, neemt het UNITE-productgamma over van het Duitse koptelefoonbedrijf Beyer Dynamic. De Duitse technologie zal nu door het uitgebreide distributienetwerk van Televic wereldwijd kunnen aangeboden worden.  

De overname versterkt Televic's positie als marktleider in de wereldwijde conferentiesector. In die sector levert het West-Vlaamse bedrijf al  zogenaamde top-notch conferencing technologie aan bedrijven maar ook aan gereputeerde organisaties zoals het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de Verenigde Staten of het Hof van Justitie in Luxemburg, instellingen die dagelijks en over de hele aardbol duizenden en duizenden vergaderingen faciliteren.

Dankzij de Duitse inbreng komen daar nu ook wireless audio systemen bovenop. Denk maar aan het gebruik van informatieve koptelefoons in musea, op conferenties, in het onderwijs of in de zorg. "Het is weliswaar een nichemarkt, maar ook geen kleine markt", benadrukt co-eigenaar, bezieler en CEO Lieven Danneels namens Televic. "De Duitse deal zorgt in elk geval voor een interessante uitbreiding van onze huidige productenportefeuille."

Sterkere positie, grote namen

Televic versterkt met andere woorden zijn conferentiedivisie door het productengamma van het Duitse familiebedrijf Beyer Dynamic voor professionele klanten over te nemen. Beyer, een gerenommeerde producent van microfoons en hoofdtelefoons en bijna een eeuw oud, wil zich voortaan toeleggen op de consumentenmarkt. Het gaat enkel om het gamma, er verhuist geen personeel mee.

Volgens Thomas Verstraeten krijgt Televic daardoor voor grote conferenties, waartoe de Duitse technologie zich beter leent, een uitgebreider aanbod. Daarnaast boort het nieuwe markten aan zoals audiosystemen voor mensen met gehoorproblemen (assisted listening in het jargon) in openbare gebouwen en audiosystemen voor museum- en bedrijfsbezoeken. Op die laatste markt heeft Beyer onder meer grote namen zoals Amazon, Bayer en Volkswagen als klanten.

Innovatie als breekijzer

Precies een kwart eeuw geleden namen Lieven Danneels en Thomas Verstraeten het ietwat ingeslapen bedrijf Televic over en versnelden de groei van het 75 jaar oude bedrijf in de afgelopen jaren. Sinds 2018 verdubbelde het aantal voltijdse medewerkers van 500 naar 1.000. Televic is ook houder van een honderdtal patenten, wat alleen maar het innovatief karakter van de Izegemse multinational aantoont. Alles bijeen is Televic met zijn hoogtechnologische apparatuur goed voor een omzet van 150 miljoen euro en is het met eigen kantoren aanwezig in 7 landen.

Lieven Danneels en Thomas Verstraeten zijn van één zaak overtuigd: dat innovatie de onderscheidende factor is voor Belgische bedrijven die in het buitenland willen groeien. In deze volatiele tijden is ondernemen in het buitenland geen gemakkelijke opdracht, maar Televic toont wel aan hoe het kan.