Tifogroup team

Tifogroup ziet het nieuwe voetbalseizoen graag komen

OOSTENDE - Tifogroup, de ontwikkelaar van voetbalgames en apps voor de voetbalsupporter, heeft zijn kapitaal versterkt dankzij twee business angels. Daardoor kan de West-Vlaamse start-up met roots in Oostende de nieuwe app Tifotime op de markt brengen bij de start van de Belgische voetbalcompetitie.

Begin 2020 werd Tifogroup samen met 12 andere start-ups geselecteerd voor het Birdhouse traject van Belfius. Hieraan hing 50.000 euro financiering vast. Eind maart, toen de coronacrisis losbarstte, werden ook de onderhandelingen afgerond met twee business angels: NV Summa uit Antwerpen van Erwin en Miranda Cok en NV Santerra uit Boortmeerbeek van Bernard en Michael Dossche en Joris Crynen. Summa investeert tot nu toe vooral in vastgoed gerelateerde projecten en is referentieaandeelhouder van de beursgenoteerde bedrijven Iep Invest en Accentis. Santerra is actief in de aankoop, sanering en reconversie van vervuilde gronden.
Beide bedrijven investeerden samen 700.000 euro in Tifogroup. Het bedrijf wordt vandaag gewaardeerd op 2,5 miljoen euro. De belangrijkste andere aandeelhouders zijn de
oprichters Jan Vellemans en Pieter-Jan Veys, beiden verantwoordelijk voor het dagelijks management.

Populaire pronostiek

Tifogroup bracht eerst Tifogame op de markt, een digitale voetbalpronostiek die vooral populair is bij bedrijven die het op maat laten afwerken en gebruiken voor hun werknemers en klanten. "Tifogame was een commercieel succes in de aanloop naar het EK Voetbal", aldus Pieter-Jan Veys. "Door COVID-19 is de uitvoering van die contracten een jaar vertraagd. Al onze klanten zijn daarmee akkoord gegaan."
Daarna zocht en vond het management geld bij Birdhouse (Belfius), Summa en Santerra voor de internationale ontwikkeling van Tifotime. "Dankzij de app Tifotime kunnen voetballiefhebbers wedstrijden intenser beleven", zegt Jan Vellemans. "Alle belangrijke matchevents worden tijdens live wedstrijden automatisch ingeladen in de chat. Je geeft scores aan de gemaakte doelpunten, je beoordeelt spelers en vertelt je vrienden wat je van de match vindt. Het wordt een tweede scherm voor fans die voetbal op tv of online bekijken en in een of meerdere community’s zelf voetbalanalist worden . Veel voetbalfans hebben een gefundeerde mening over wedstrijden, Tifotime geeft de fans een betrokken stem als analist. Ook
voor de professionele voetbalanalisten zal het interessant zijn of de kijker hun mening volgt of het anders bekijkt."

Voetbal anders bekeken

Volgens Pieter-Jan Veys beleeft de generatie jonge fans voetbal op een nieuwe manier. Het beperkt zich niet tot het lineaire kijken gedurende 90 minuten naar een match.
Integendeel, hoogtepunten, discussies op fora en bezoeken van voetbalsites worden steeds belangrijker. De verhoudingen in de driehoek fans, clubs en (media)partner
worden veel dynamischer en dankzij Tifotime wordt er in de twee richtingen gedacht, beseft men ook bij de clubs.
Na de Belgische launch in augustus 2020 met de Jupiler Pro League volgt de oversteek naar andere landen en competities. Die gesprekken zijn al bezig.