Gheeraert Nieuwe generatie DAF feestelijk 70 jaar (2)

Transport Gheeraert stak de nieuwste DAF-trucks mee in een nieuw en revolutionair jasje

LOPPEM - Familiebedrijf Gheeraert Transport heeft de voorbije vier jaar mee mogen werken aan de allernieuwste generatie van DAF-trucks. Zopas kreeg het ook het eerste exemplaar geleverd. Gheeraert heeft het over een in alle opzichten baanbrekend model. Gheeraert biedt een ruim pakket aan gespecialiseerde transporten en logistiek met bijbehorend gekwalificeerd personeel. Denk daarbij aan producten met afwijkende afmetingen, laden en lossen met meeneemheftruck of kraan, tankcontainertransport, uitzonderlijk vervoer, maar ook groupage transport en pallet- en colli distributie met behulp van een aangepast netwerk.

Gheeraert hielp de nieuwste DAF-trucks ontwikkelen. Voor het logistiek bedrijf met hoofdzetel in Loppem, was het nagelbijtend wachten op de levering ervan en dat om een wel heel speciale reden: de voorbije vier jaar werkten zowel CEO Peter Gheeraert als chauffeur Timothy Van Rumst mee aan de gloednieuwe modellen.

“Dit maak je maar één keer in je leven mee”, glundert chauffeur Timothy Van Rumst. "Het was een hele eer om aan dit project deel te nemen. DAF had enkele logistieke bedrijven geselecteerd om feedback te geven op de bestaande DAF trucks. Ik had verwacht dat we met een grote groep zouden zijn, maar wat bleek? We waren met 15 mensen, gekozen van over heel Europa. Ongelooflijk en een hele eer, toch?”

Gheeraert is een belangrijke klant van DAF. "We rijden met hun trucks sinds 1951", aldus Peter Gheeraert. "Daarnaast hebben we een eigen garage met DAF diagnose-apparatuur. We hebben dus heel wat kennis over de trucks. En wat ook meespeelt: Gheeraert zet de wagens in op veel verschillende manieren.”

Een complete make over

De eerste nieuwe truck werd zonet geleverd bij Gheeraert. Het gaat om de nieuwe DAF XF. Het resultaat mag er zijn. De nieuwe DAF trucks zetten duidelijk een nieuwe standaard met hun afgeronde voorruit, nieuwe aandrijflijnen en een grotere cabine. “Met die cabine is DAF echt voor op de concurrentie", meent Peter Gheeraert. "Volgens de wet mag een vrachtwagen maar een bepaalde lengte hebben. Standaard houden fabrikanten dus zoveel mogelijk ruimte voor de lading en platten ze de cabine af. Maar eigenlijk is dat niet goed voor de veiligheid, de aerodynamica en het verbruik. Nu is er een nieuwe Europese wetgeving die zegt dat je cabine 50 cm langer mag zijn. DAF heeft dat als een van de eersten toegepast."

Volgens Timothy Van Rumst zijn vooral de aanpassingen om de dode hoek te verkleinen, verbluffend. "In de nieuwe trucks heb je duidelijk meer direct zicht dankzij het efficiëntere dashboard, de afgeronde ruiten en de opklapbare bijrijderszetel", aldus Timothy. "En dan zijn er optioneel nog camera’s om personen rond de vrachtwagen te volgen. Het is een wereld van verschil en daarvoor doe je het.”

Gheeraert beschikt over meer dan 30.000 m² magazijnoppervlakte en heeft een wagenpark van 105 voertuigen en 210 opleggers en aanhangwagens. Het familiebedrijf telt ruim 200 medewerkers en heeft vestigingen in Loppem, Brugge, Zedelgem, Beernem, Puurs, Zwijnaarde en Sint-Truiden.