Brugge winkelstad

Unizo West-Vaanderen roept maand december uit tot ‘winkelhiermaand’

BRUGGE - Nu de winkels per 1 december voorzichtig mogen heropenen, pleit Unizo West-Vlaanderen om zoveel mogelijk aankopen te doen bij de lokale middenstanders. Unizo lanceert daarbij een nieuwe term: de 'winkelhiermaand'.  Het moet de sowieso geleden economische schade helpen verzachten.   

De maand december is normaal gezien een topmaand voor West-Vlaanderen en zijn ondernemers. De feeërieke sfeer die er heerst in steden als Brugge, Oostende, Roeselare, Ieper en Kortrijk brengt andere jaren heel wat kooplustigen op de been. Zo liggen de inkomsten in de maand december gemiddeld 15 tot 20% hoger dan in andere maanden. Specifieke sectoren zoals de speelgoedwinkels draaien zelfs tot 70% van hun jaaromzet in de laatste twee maanden van het jaar.

Consumenten zoeken nu meer dan ooit bewust naar lokale spelers en webshops, aldus Unizo. “De vele WinkelHier en kooplokaal-initiatieven op vraag van Unizo werpen dus hun vruchten af", zegt Wouter Blomme namens Unizo West-Vlaanderen. "Uit een recente bevraging blijkt dat 79% van de ondervraagde West-Vlamingen zijn geliefde winkel mist. Daar zijn twee redenen voor. Ruim 63% geeft aan graag te kopen in winkels die ze kennen en vertrouwen en een kleine 15% geeft aan dat online winkelen toch niet hetzelfde is qua ervaring en beleving.”

Nood aan perspectief

Unizo West-Vlaanderen is dan ook blij met de beslissing van het overlegcomité om de winkels te heropenen. Intussen is Unizo West-Vlaanderen ook bezorgd over het uitblijven van enig perspectief voor die vele andere sectoren waarvan nu wel duidelijk is dat ze al zeker voor 15 januari niet meer zullen kunnen heropstarten: de horeca, de contactberoepen, de fitnesssector, naast de sectoren die de facto stil liggen en al sinds de eerste lockdown in zwaar weer zitten. Denk maar aan de eventsector of aan het toerisme. "Het spreekt voor zich dat het integrale steunpakket voor deze sectoren ook volgend jaar moet blijven doorlopen," zegt Wouter Blomme. “Onze West-Vlaamse toeristische sector en allen die daar afhankelijk van zijn kunnen alle steun gebruiken.”

Opwaardering lokaal ondernemerschap

De corona-crisis heeft volgens Unizo West-Vlaanderen de vinger op de wonde gelegd: binnenlandse consumptie is van ontzettend groot belang voor onze economie. Omgekeerd bleek de binnenlandse, lokale productie zich verder als betrouwbare leverancier van basisgoederen op te werpen. Unizo wil de lokale ondernemers een hart onder de riem steken en roept december uit tot WinkelHiermaand. Diverse lokale Unizo-afdelingen grijpen alvast de maand december aan om hun ondernemers lokaal in de kijker te zetten. Zo krijgen de klanten in Poperinge bij aankoop een kraslotje met quizvragen waarbij gepeild wordt naar de kennis van de lokale handel. Unizo Ardooie lanceert een flyercampagne rond WinkelHieren en koppelt daar meteen de Ardooise cadeaubon aan. Een win-win voor handelaar en consument.

“De zelfstandige ondernemers zijn in het verleden al te vaak miskend”, gaat Wouter Blomme verder. “Maar net die lokale ondernemers zijn cruciaal voor de aantrekkingskracht van onze stadskernen. Consumenten koppelen graag het nuttige aan het aangename. Dat zagen we ook toen de horeca medio oktober de deuren opnieuw moest sluiten. Toen nam de omzet van de kledingwinkels een immense duik.”

Rol van stadsbesturen

Unizo West-Vlaanderen vraagt dan ook met aandrang aan steden en gemeenten om hun winkelstraten, zeker met de heropening van de winkels vanaf 1 december, zo attractief mogelijk te maken en de gezellige sfeer die er traditioneel heerst rond de feestdagen zeker te behouden. Een oproep die alvast her en der gevolgd wordt met het plaatsen van kerstbomen en het uithangen van lichtjes.

Unizo stelt nog vast dat het koopgedrag van consumenten verandert en consumenten veeleisender, selectiever en kieskeuriger worden. Er is een verhoogde interesse voor specialisatie, vakmanschap, authenticiteit, persoonlijk advies en klantvriendelijke service op maat. “De beleving die consumenten zo belangrijk vinden, zijn de troeven die lokale winkeliers hebben tegenover de grote, internationale webshops”, concludeert Wouter Blomme.