Peking to Parijs

Vier West-Vlaamse ondernemers reden de legendarische oldtimer rally Peking-Parijs editie 2024

KORTRIJK - In Kinepolis Kortrijk werd voor een select publiek de documentaire getoond over de historische oldtimer rally Peking-Parijs die deze zomer opnieuw werd gereden. Vier West-Vlaamse ondernemers brachten het huzarenstukje tot een goed einde: Patrick Debusseré (zie foto onderaan artikel), Wim Van Gierdegom, Steven Snauwaert en Joost Bert. West-Vlaanderen was zonder meer de sterkst vertegenwoordigde regio in editie ‘24.

In behoorlijk rudimentaire omstandigheden (er wordt onderweg vaak in kleine tentjes geslapen) wist het viertal gedurende 37 dagen 14.700 kilometer te overbruggen langs hoofdzakelijk onverharde wegen maar ook in bij momenten oogverblindende decors.  

Het was voor Patrick Debusseré (60) al de tweede deelname aan deze unieke race, tussen twee ver van elkaar verwijderde hoofdsteden op hetzelfde Euro-Aziatische continent. “Toen deze wedstrijd in 1907 voor het eerst werd gereden was dit wereldnieuws”, vertelt Debusseré. “Iets wat voorheen onmogelijk was, iets zoals de landing op de maan. De aanwezige journalisten zorgden via telegraaf voor de verslaggeving tijdens hun tocht door onder andere China en Rusland.”

De tweede Peking Parijs kon slechts gereden worden in 1997, na de val van het IJzeren Gordijn. “Toen won een Willys Jeep”, aldus Debusseré. “Ik werd hier euforisch van want dit was één zoals mijn allereerste auto en zo begon ik met alles te lezen en te verzamelen wat er toen te vinden was. Om deel te nemen moet je een wagen hebben van voor 1975. Mijn keuze viel op een vooroorlogse 1933 Dodge Roadster, die ik ‘Polly’ doopte. Een open auto omdat je zo alles intenser beleefd. Een vooroorlogse auto door zijn eenvoud en degelijkheid. Te herstellen bij wijze van spreken met een hamer, tang en ijzerdraad.”

Uitzonderlijk parcours

Na meer dan 2 jaar sleutelen was ‘Polly’ uiteindelijk klaar om de 2019 Peking Parijs te rijden. “Samen met mijn copiloot, de Roeselaarse ondernemer Bernard Vereenooghe raceten we over bergen en door steppes en woestijnen om succesvol in Parijs te finishen met gouden medaille en met de ‘spirit of the rally’ award”, aldus Debusseré. “Pas 5 jaar later, normaal is het om de 3 jaar, was er een nieuwe editie van deze rally. Covid en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne zorgden voor een totaal nieuwe route. De passage door Rusland diende vervangen te worden door China en Kazachstan bijna volledig van Oost naar West te doorkruisen. Naar mijn mening was dat de eerste keer voor een autorally. Verder deden we nog Azeirbeidjan, Georgië en Turkije aan alvorens te eindigen door enkele West-Europese landen.”

Uniek boek

Peking-Parijs rijden met een oldtimer blijft een intens avontuur. Meer mensen beklommen ooit de Mount Everest dan dat er in deze rally piloten in Parijs aankwamen. In het coronajaar 2020 besloot Debusseré om ook een boek te maken van de epische rally. Het werd een wereldwijd succes.

“Gezien het succes van mijn vorig boek en gezien de volledig andere route nam ik met veel grinta de uitdaging op mij om een nieuw en nog lijviger verslag te maken met vooral beeld maar ook tekst”, zegt Debusseré. “De organisatie HERO-ERA zorgde deze keer voor 2 professionele actiefotografen. We hadden de luxe te kunnen kiezen uit 10.500 foto’s die elk moment van die 37 dagen prachtig weergaven. Nu het koffietafelboek klaar is kan ik wat nagenieten en misschien al lichtjes dromen van een volgende deelname. Ik heb dat avontuur virus stevig te pakken”

info: Peking to Paris 2024, The Ultimate Motor Challenge werd vorige zaterdag voorgesteld in Londen. Het boek werd ontworpen door Matthieu Damiens (Pittem), werd gedrukt bij  INNI Group uit Kortrijk en is te koop via www.peking-to-paris.com

foto: HERO-ERA (archief)