Eerst het goede nieuws. Minister Annick De Ridder wil het dossier van de E403 prioritair aanpakken. Dat zei de minister de voorbije dagen in de commissie mobiliteit en openbare werken in het Vlaams parlement. Voka West-Vlaanderen laat in een reactie weten dat het daar zeer blij mee is, maar huivert bij het horen dat een zoveelste studie moet worden besteld.
Voka West-Vlaanderen vraagt een snelle en integrale realisatie van zowel de derde rijstrook in beide richtingen als de optimalisatie van de zone tussen de verkeerswisselaar E403/ E40 en Chartreuse. Het dossier staat zowel in het Vlaamse regeerakkoord als in de beleidsnota van de minister. “Dit kunnen we alleen maar toejuichen”, dixit gedelegeerd bestuurder Bert Mons namens Voka West-Vlaanderen. “Tegen het einde van de legislatuur wil Voka West-Vlaanderen dit dossier kunnen afvinken zodat de mobiliteit in de provincie opnieuw zuurstof krijgt. Het stemt ons hoopvol dat de minister nu prioritair werk wil maken van de E403. Maar de proof of the pudding is in the eating. De minister zal in het voorjaar haar budgettaire plannen kenbaar maken. Wij rekenen erop dat de minister in voldoende middelen zal voorzien om de geplande investeringen voor de E403 nog deze legislatuur te doen. Wij zullen het geïntegreerd investeringsprogramma met argusogen bekijken.”
Historische achterstand
West-Vlaanderen heeft meer dan ooit nood aan bijkomende investeringsmiddelen om historische achterstanden weg te werken. “In de begrotingstabellen willen wij naast de E403 voldoende middelen zien voor andere projecten zoals de Kanalen Roeselare-Leie en Bossuit-Kortrijk, de zeesluis in Zeebrugge, de verbinding Ieper-Veurne, de omleidingsweg Adinkerke, de R8 rond Kortrijk, de ringweg in Oostende, de ontsluiting van Tielt, de N49 enzovoort”, zegt Mons nog. “Allemaal cruciale dossiers voor West-Vlaanderen die in het juiste tijdsperspectief moeten geplaatst worden en waarvoor ruim op voorhand in de nodige middelen moeten voorzien worden.”.