STEM jobs – twaalf bedrijven Foto: Voka

VOKA wil dalende STEM-richting herlanceren

KORTRIJK - Een nieuw STEM-lessenpakket moet leerlingen weer enthousiast maken om voor STEM te kiezen. Dat laat VOKA weten via een persbericht. Er is grote nood aan, want voor het vierde opeenvolgende daalt het aantal leerlingen die kiezen voor STEM. VOKA wil die curve ombuigen, want de bedrijfswereld heeft nu en in de toekomst mensen nodig met technisch-wetenschappelijke vaardigheden en kennis. 

VOKA stelt een nieuw lessenpakket voor de eerste graad in het secundair onderwijs. Het lessenpakket wordt gratis ter beschikking gesteld aan alle scholen via het platform van uitgeverij Plantyn.
“Minder jongeren kiezen voor STEM en dat baart ons grote zorgen”, dixit Bert Mons namens Voka West-Vlaanderen. “Zonder voldoende technisch en wetenschappelijk talent verliest de West-Vlaamse economie zijn slagkracht. Met dit lessenpakket willen we bijdragen aan een andere kijk op STEM-richtingen. Jongeren die kiezen voor STEM-opleidingen gaan een boeiende en gevarieerde toekomst tegemoet. Dat moeten we luid en duidelijk blijven herhalen.”

Geen nice to have maar een must

Het aandeel leerlingen in het secundair onderwijs dat een STEM-richting volgt, daalt voor het vierde jaar op een rij.
Dat blijkt uit de nieuwste versie van de STEM-monitor over het afgelopen schooljaar 2024-’25.

Het aandeel jongeren in een STEM-richting bedraagt 35,5% van alle leerlingen in het secundair onderwijs. Het West-Vlaamse cijfer ligt op hetzelfde niveau. Dat is het laagste cijfer in 10 jaar tijd. Nochtans is het de ambitie van de Vlaamse overheid om het aandeel STEM-leerlingen te doen groeien naar meer dan 40% tegen 2030.

“(West-)Vlaanderen heeft het talent, de bedrijven en de kennisinstellingen om bij de wereldtop te horen”, zo stelt Bert Mons nog tot slot. “Maar dan moeten we nu handelen. STEM is geen nice-to-have maar een absolute voorwaarde voor welvaart, werk en welzijn.”

foto: archief Voka STEM-opleiding