Blauwpoort biedt 25,5 hectare netto voor bedrijven. Dat zullen vooral gemengde maakbedrijven zijn die voldoende tewerkstelling bieden, regionaal verankerd zijn en ook letterlijk werk willen maken van circulariteit en duurzaamheid. Geen kleinhandel dus, geen autonome kantoren, geen pure opslag of transport en ook geen bedrijven die elders verweefbaar zijn.
Leiedal wil de lat hoog leggen qua duurzaamheid en circulariteit. Het klimaat verandert, ook in de ruimte om te ondernemen, dus daarom neemt Leiedal naar eigen zeggen als streekontwikkelaar de regio nu al mee in de transitie naar duurzame bedrijvigheid. Voor 21 bedrijven wordt de komende maanden een begeleidingstraject opgestart.
Blauwpoort geeft ook een kans aan enkele bedrijven waarvan hun huidige locatie ongeschikt is voor hun activiteit. Naast vele andere vragen om informatie liepen er 54 vestigingsaanvragen binnen, waarna een selectiecomité zich over de kandidaturen heeft gebogen. Dat comité, zeg maar jury, bestond uit vertegenwoordigers van de stad Waregem, intercommunale Leiedal en externe deskundigen van onder meer VLAIO.
Begeleidingstraject
De uitslag? Voor 21 bedrijven starten we de komende maanden een begeleidingstraject op met duurzaam produceren en bouwen op Blauwpoort als doel. Bij die 21 zien we onder meer de nv’s Sulmon, Flanders Surplus, Van Damme en PPC Pools. 11 andere staan op de wachtlijst. Zij komen later nog in aanmerking als er na intensief stapelen ruimte overblijft of als er bedrijven onderweg afhaken doordat ze de doelstellingen mis dreigen te lopen.
Nog 18 andere kandidaten werden niet geselecteerd omdat ze te laag scoorden op de criteria (activiteit, huidige locatie, tewerkstelling, regionale verankering, duurzaamheid en circulariteit) en omdat ze door de aard van hun bedrijvigheid niet op Blauwpoort pasten. “Vanuit Leiedal bezorgen we hen feedback en alternatieve voorstellen voor een geschikte locatie, ook buiten de Leiedal-portefeuille”, zo stelt de intercommunale. “Streekontwikkeling stopt immers niet aan de regiogrenzen. Vier bedrijven haakten ten slotte af omdat hun vraag naar bedrijfsgrond intussen was gewijzigd.”