Sint

West-Vlaams Economisch Studiebureau (WES) berekent omzet van de Sint

BRUGGE – Via de zogenaamde Consumeter vroegen de specialisten van het WES aan 1.500 volwassen Belgen of ze Sinterklaascadeautjes kopen voor hun kinderen, kleinkinderen, neefjes, nichtjes, enzovoort. Uit de bevraging blijkt dat 52% van de Belgen Sinterklaascadeautjes koopt voor (brave) kindjes, goed voor een omzet van net geen 400 miljoen euro, aldus het WES. 

In 88% van de gezinnen met één of meer kinderen jonger dan 6 jaar worden Sinterklaascadeautjes aangekocht. Dit percentage zakt naarmate de kinderen ouder zijn, maar toch komt de Sint nog langs bij ruim 58% van de gezinnen waar het jongste kind ouder is dan 12 maar jonger dan 18. Bij de ondervraagde 65+ers zien we dat net niet de helft van de ondervraagden Sintaankopen doen. Het totale aandeel is constant gebleven ten opzichte van vorig jaar, toen stopte de Sint bij 51% van de Belgen.
Ideeën voor Sintcadeautjes worden het vaakst opgedaan tijdens de maand november. Iets meer dan de helft van de mensen doen dan al hun  Sintaankopen. 14% van de Belgen is er laat bij en begint pas na te denken in de maand december. 1 op 4 van de Belgen denkt reeds in de maand oktober of vroeger aan Sintcadeautjes. Iets meer dan een kwart van de Belgen koopt de Sintcadeautjes in de maand december. Bij 59% van de Belgen gebeurt dit in de maand november en 4% van de Belgen heeft zijn Sintgeschenkje al in huis in de maand september of vroeger.

Budget gaat hoger

De goedheilige man baseert zich vooral (88%) op de wenslijstjes van de kinderen om een geschenk aan te kopen. Traditionele printreclame (73%), informatie in de winkel (70%), informatie van vrienden/familieleden/collega’s (67%), en tv-reclame (55%) zijn andere, belangrijke informatiekanalen. Opmerkelijk is dat online advertenties (50%) en social media (39%) niet tot de top van de informatiekanalen behoren.
73% van de Belgen die Sintgeschenken aankopen, gaat online het aanbod of prijsverschillen tussen verschillende winkels vergelijken. Opmerkelijk is dat 65% van de Belgen vervolgens de eigenlijke aankoop verricht in een fysieke winkel. 31,6% van de Belgen doet zijn of haar aankoop via een webshop.

Het bestede budget ligt alvast hoger dan vorig jaar. De Sint lijkt dit jaar iets guller te zijn voor de brave kindjes. Gemiddeld wordt er 76 euro per kind gespendeerd, waar dit bij de vorige peiling nog 68 euro per kind was. Als we dit gemiddeld budget extrapoleren naar de ganse Belgische bevolking, betekent dit dat net geen 400 miljoen euro wordt besteed aan Sinterklaasgeschenken.