Ook een handvol West-Vlaamse bedrijven zetten zichzelf in de kijker op de Wereldtentoonstelling in Osaka. Onder hen Jules Destrooper, de Brugse brouwerij De Halve Maan en frietbedrijf Lutosa. De volledige groep telt niets dan grote namen met AB InBev, Astra Sweets, Avieta, Belgian Chocolate Group, Brasserie De Halve Maan, Brasserie Huyghe, Centho Chocolates, Chant d’éole, Chimay, Duvel, Godiva, Jules Destrooper, Leonidas, Lotus, Lutosa, Neuhaus, Rombouts, Val Dieu, Vermeiren en Vondelmolen.
Bart Buysse, CEO bij de voedingsfederatie Fevia, benadrukt de strategische opportuniteit: “Belgische producten doen het goed op de Japanse markt, maar we moeten dit momentum gebruiken om onze aanwezigheid in deze gevestigde markt verder uit te breiden. Na de succesvolle Belgische economische missie naar Japan in 2022, biedt de aankomende Belgian Food & Drinks Week opnieuw een unieke kans om onze handelsrelaties te versterken.”
Nood aan een boost
De Belgische voedingsindustrie is sterk exportgericht, de helft van haar omzet komt namelijk uit internationale handel. Hoewel Japan ooit de op één na grootste exportbestemming buiten Europa was, is het land de afgelopen jaren ingehaald door sneller groeiende markten.
Japan is momenteel de vijfde grootste overzeese exportmarkt van België, na de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië, China en Australië. Toch blijft het een mature en veelbelovende markt met nog heel wat onbenut potentieel. Met het doel om de bilaterale handelsrelaties verder te verdiepen, neemt een delegatie van Belgische voedings- en drankenbedrijven deel aan de expo op wereldniveau.