Gediflora Afbeelding1

West-Vlaamse wereldtopper Gediflora exporteert 95 miljoen chrysanten over de hele wereld

STADEN - Chrysanten staan bij ons bekend als kerkhofbloemen en straks maken ze opnieuw massaal hun opwachting op de graven van onze geliefden. Dat hoeft niet altijd een troostbloem te zijn. Bij familiebedrijf Gediflora - het bedrijf van Elien Pieters en haar man David Daenens - weten ze er alles van. De chrysanten die er gekweekt worden verlaten de regio rond Roeselare voor bestemmingen over de hele wereld, waar ze veeleer door het leven gaan als sierbloemen in decoratiewinkels of op terrassen. Familiebedrijf Gediflora mag zich wereldmarktleider noemen met een verhaal dat vele malen groter is dan enkel Allerheiligen. 

In de Verenigde Staten kost een chrysantenplant gemakkelijk 20 euro. In Zuid-Korea en Japan symboliseert de bolchrysant geluk en ze staat zelfs op het Japanse paspoort. Overal ter wereld vraagt men specifiek naar ‘Belgian Mums’, waarbij de Belgische herkomst synoniem is voor de kwaliteit van de bolchrysant of ‘mum’ in kwestie.

“In eigen land kennen we de chrysant ondertussen nog altijd vooral als kerkhofbloem voor Allerheiligen, en dat beeld doet onze sector geen eer aan”, zegt Vincent Verbaeys van Gediflora, wereldmarktleider in bolchrysantenveredeling. “Slechts 5% van onze jaarlijkse 100 miljoen planten blijft in België. Die thuismarkt is onze basis, en het blijft een fundament waarop ons bedrijf gebouwd is, maar de overige 95% (ofte 95 miljoen exemplaren) gaat naar markten waar onze bolchrysanten allereerst decoratieve terrasplanten zijn die de Indian Summer in september en oktober opfleuren.”

Wereldwijde terrasplant

Bolchrysanten bestaan vandaag in alle kleuren behalve blauw, en in alle formaten. “Voor een fractie van de prijs van een boeket krijg je iets dat zes tot acht weken prachtig blijft staan met minimale verzorging, je hoeft ze alleen maar water te geven”, legt Verbaeys uit.

Die houdbaarheid contrasteert schril met het Belgische kerkhofgebruik, waar de planten vaak na tien dagen alweer worden opgeruimd. “Het is heel jammer dat een product dat zes tot acht weken supermooi kan zijn, hier zo kort wordt gewaardeerd,” aldus de salesmanager en medebestuurder. “Al lijkt er stilaan verandering op komst.”

Onderzoek in tuincentra wijst uit dat een groeiende generatie dertigers bolchrysanten kopen als decoratie, voorzien van mooie labels en decoratieve potten. “Het is een positieve evolutie. Zeker omdat het hier gebeurt, waar onze roots liggen. Het vergt natuurlijk jaren om een bestaand beeld bij te sturen en ondertussen verandert ook de sector zelf. Veel kwekers naderen de pensioenleeftijd en verdwijnen. Ondertussen worden de overblijvers groter. Het creëert vaak een onterecht negatief beeld dat haaks staat op de wereldwijde realiteit.”

Made in Belgium als kwaliteitslabel

Gediflora is een bedrijf dat elk jaar blijft groeien. “Weinigen beseffen dat onze bolchrysant als exportproduct in hetzelfde rijtje thuishoort als Belgische chocolade en bier”, aldus nog Vincent Verbaeys. “Er is wereldwijd veel vraag naar onze genetica en we zijn op dit moment ook absolute wereldtop. Misschien is het des Belgisch om een kwaliteitsvol exportproduct waarnaar men in de rest van de wereld bewonderend kijkt, in eigen land onvoldoende te waarderen?”

De internationale appreciatie komt er overigens niet zomaar. Tussen de eerste zaailing en de marktintroductie zitten minstens zeven jaar. Voor een complete rasfamilie met zes kleuren duurt het proces zelfs vijftien jaar. Het zijn investeringen op zeer lange termijn die haaks staan op het wegwerpimago van deze prachtige bloemen. “Gelukkig staan ze er op terrassen wereldwijd ondertussen miljoenen Belgische bolchrysanten volop in bloei”, besluit Verbaeys.