Dingie Lecleir

West-Vlaamse youngsters Anthony Van Biervliet en Ruben Vandenborre zorgen voor meest bekeken Belgische film ooit op Netflix

KORTRIJK - Sinds deze week is op Netflix het derde luik van De familie Claus te zien op Netflix. De twee eerste films zorgden al voor een megahit en met het nummer drie zal dat niet anders zijn. Cultuur en cinematografie met een grote C. Getekend 'Made in West-Vlaanderen'. 

Wie dacht dat ‘Loft’ van Erik Van Looy de meest bekeken Vlaamse film aller tijden was, heeft het fout voor. De familie Claus, de kerstfilm die al meer dan 22 miljoen streams haalde tot zelfs in de Arabische wereld toe, breekt alle records. Op het witte scherm is de centrale rol van kerstman weggelegd voor niemand minder dan Jan Decleir, die ook al uitblonk in de rol van Sinterklaas. Deze kerst gaat de familie Claus op skivakantie.

De familie Claus is een realisatie van twee West-Vlaamse youngsters: Ruben Vandenborre en Anthony Van Biervliet. "Vooraf wisten we niet dat het zo’n succes zou worden”, aldus Ruben Vandenborre in De Morgen. In 2018 richtte hij samen met Anthony Van Biervliet productiehuis Dingie op. De familie Claus zette het bedrijfje in één klap op de kaart. Samen met Elke De Gezelle schreef Vandenborre het scenario van alle drie de Claus-films. “Het hoge aantal kijkers is zeker niet de enige drijfveer, want uiteindelijk willen we gewoon een mooi product maken", aldus nog Vandenborre. "Maar uiteraard ben ik trots dat we een groot publiek bereiken.”

Creatief met cultuur

Waregemnaar Ruben Vandenborre, die al van jongs af aan gefascineerd is door film en toneel, leerde de knepen van het vak bij de Luca School of Arts nadat hij eerst nog toegepaste economie aan de KU Leuven had gevolgd. Kort nadat hij afstudeerde, richtte hij in 2018 met zijn kompaan Anthony Van Biervliet een eigen productiehuis op: Dingie. "We wilden films en tv-series maken die we graag zelf zouden zien", zei het duo al eerder. "De basisstrategie luidt: films en series maken voor een breed publiek en die de mogelijkheid hebben om de wereld rond te reizen. Samen met partner Dutch FilmWorks kijken we steeds hoe we onze producties het best in de markt kunnen zetten."

Fraai businessplan

Zo werd er ook op een kerstfilm gemikt die in de hele wereld zou aanslaan. De kerstfilms werden gemaakt met de investeringen van Dutch FilmWorks, de tax shelter maatregel van de Belgische overheid, Screen Flanders en het Vlaams Audiovisueel Fonds. Dutch FilmWorks zorgde er voor dat het duo filmmakers binnen kwam bij Netflix.

De nieuwste prent - De familie Claus 3 - zal naar verwachting nog succesrijker zijn dan zijn twee voorgangers, die ook al bijzondere kijkcijfers liet zien. De eerst en de tweede kerstfilm stonden sowieso al weken lang in de top 10 van meest bekeken films op Netflix wereldwijd.Maar als nuchtere West-Vlaamse ondernemers, gaan Ruben Vandenborre en Anthony Van Biervliet niet zweven van hun succes. De boodschap is duidelijk: voetjes op de grond. De films worden pas gemaakt als de financiering volledig rond is.