Capone Capone

West-Vlaamse ‘youngsters’ en captains of industry geven vleugels aan nieuwe denktank over ondernemerschap

KORTRIJK - Nadenken en brainstormen over waar het in de nabije en verdere toekomst naar toe gaat en naar toe moet met onze economie in het algemeen en het ondernemerschap in het bijzonder. Dat is het opzet van een nieuw opgerichte denktank 'Belgium's 40 under 40'. Jonge beloftevolle veertigers maken mee de dienst uit en ze worden begeleid door ervaren captains of industry. West-Vlaanderen zendt een aantal van zijn betere zonen en dochters uit.   

Het nieuwe netwerk werd eerder dit jaar opgericht en er werd inmiddels al in groepen bijeengekomen. Het project - een kruising tussen een denktank en een netwerk - is een initiatief van onder meer Gaëtan Hannecart, de voormalige CEO van de Waregemse bouwgroep Matexi. Bij de ervaren rotten schuiven van West-Vlaamse kant onder meer Charles Beauduin (Vandewiele, Barco), Jan De Witte (Barco), Patrick Maselis (Maselis) Lieven Danneels (Televic), Michèle Sioen (Sioen) en Hilde Laga (GIMV) mee aan tafel om de hersenspinsels in goede banen te leiden.

De beloftevolle ondernemers van onder de 40 werden zorgvuldig en streng gescreend vooraleer ze geselecteerd werden en goed bevonden voor de opdracht. In het netwerk worden veertig jonge ondernemers aan tafel gezet met veertig ervaren bedrijfsleiders. De thema's zijn divers: diversiteit en inclusie, technologie en digitalisering, duurzaamheid en onderwijs. 30 procent van de deelnemers komt uit grote bedrijven, 30 procent uit kmo's, 25 procent uit het verenigingsleven en 15 procent uit wetenschappelijke en overheidsinstellingen.

Bij de jongeren hebben onder meer Leslie Cottenjé, oprichter en CEO van de marketingstart-up Hello Customer, en Julie Lietaer van de spinnerijgroep ESG (zie foto) een zitje gekregen. Naast de brainstormsessies in groepen wordt elke deelnemer ook individueel gecoacht en zijn er sessies waarbij de deelnemers elkaar begeleiden. Er komt ook een soort plenaire bijeenkomst.