West-Vlaanderen kaartspel_persfoto

West-Vlaanderen gooit zijn troefkaarten op tafel

BRUGGE - West-Vlaanderen slaagt er minder dan andere provincies in om grote of kleine buitenlandse investeerders te lokken naar de regio. Daar willen diverse instanties iets aan doen. Met een kaartspel aub. Want kaarten is een universeel erkende sport, luidt de redenering. Carta Mundi, het bedrijf dat eerder al België in kaart bracht voor prinselijke missies, werkte de tool uit in opdracht van de POM. De vertegenwoordigers in het buitenland kunnen nu met deze tool aan de slag.

De Provincie West-Vlaanderen wil met een creatieve tool meer buitenlandse bedrijven lokken. Met het kaartspel “West Flanders, gateway to Europe” legt West-Vlaanderen letterlijk haar troefkaarten op tafel. Evoluties zoals de Brexit hebben een grotere impact op West-Vlaanderen dan de algemene cijfers op Vlaams of Belgisch niveau. Berekeningen van POM West-Vlaanderen leren dat het VK voor bijna 20% van de West-Vlaamse export staat. De Vlaamse impactcijfers van de Brexit houden rekening met een aandeel van rond de 8%. “Onze open economie en sterk exportgerichte industrie verplicht ons om proactief te handelen”, stelt Jean de Bethune, gedeputeerde voor Economie.

Nood aan actie

In het voorjaar riep de Provincie een eerste keer de economische krachten van West-Vlaanderen bijeen rond een ontwerp van actieplan. Dit actieplan werd de afgelopen maanden verder uitgewerkt. West-Vlaanderen op de kaart zetten als uitvalsbasis voor internationaal ondernemen, is één van de acties uit het plan. Met deze acquisitietool mikt West-Vlaanderen op twee doelgroepen. West-Vlaanderen wil zich opwerpen als alternatieve toegang tot een brede Europese markt voor bedrijven die op vandaag het VK hiervoor als Europees bruggenhoofd gebruiken. Daarnaast kijkt West-Vlaanderen ook naar de eigen industrie en wil het de toelevering van grondstoffen veilig stellen door toeleveranciers aan te trekken.
Het kaartspel toont alle troeven van West-Vlaanderen voor mogelijke investeerders. Daarnaast worden ook enkele ‘gift cards’ opgenomen. “Samen met onze partners, Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, UNIZO West-Vlaanderen en FIT, reiken we buitenlandse ondernemingen de hand om de opportuniteiten van West-Vlaanderen voor hun onderneming concreet uit te werken”, verduidelijkt Jean de Bethune.

Krachten bundelen

“Flanders Investment & Trade (FIT) heeft een wereldwijd netwerk van Vlaamse economische vertegenwoordigers en met deze tool kunnen onze vertegenwoordigers West-Vlaanderen gericht op de kaart zetten bij die buitenlandse ondernemingen die de West-Vlaamse industrie kunnen versterken”, zegt John Verzeele, directeur Inward Investment van FIT.
Ook de werkgeversorganisaties zijn blij met dit initiatief. “Dat West-Vlaanderen extra impact ondervindt van omwentelingen zoals de Brexit verplicht ons ertoe om de krachten te bundelen”, stelt Bert Mons, algemeen directeur Voka West-Vlaanderen. Samen met UNIZO-collega, Wouter Blomme, staat hij volop achter dit initiatief. “Onze ondernemingen verdienen een proactieve aanpak. De lancering van de tool is een eerste stap. Morgen gaan we in gesprek met onze ondernemers om, op basis van hun noden, hier mee verder aan de slag te gaan”, alsnog Bert Mons.