Zeebrugge nieuwe sluis 19

Zeebrugge krijgt eindelijk lang verwachte nieuwe sluis

ZEEBRUGGE - Of het met Sinterklaas politiek te maken heeft aan de vooravond van de verkiezingen? Feit is dat de haven van Zeebrugge eindelijk de lang verwacht nieuwe sluis krijgt waar ze al 15 jaren om vraagt. De Antwerpse lobby wist al die tijd de vertraging van de beslissing te bekomen, aldus insiders. De realisatie van het bouwwerk moet niet voor 2025 verwacht worden. Met een lengte van 427 meter, een breedte van 55 meter en een diepte van 18,5 meter zal de nieuwe sluis groot genoeg zijn om de volgende generatie ‘Car Carriers’ (265 meter lang en 40 meter breed) toegang te geven tot de grootste autohaven ter wereld. Aan het dossier hangt een investeringskaartje van 1 miljard euro.

De Vlaamse Regering heeft het voorkeursbesluit voor de nieuwe sluis in Zeebrugge principieel vastgesteld. Het aanvankelijke ontwerp van voorkeurbesluit werd bijgestuurd op basis van de bezwaarschriften die ingediend werden tijdens het openbaar onderzoek. De Vlaamse Regering bevestigt de oude Visartsluis als locatie voor de nieuwe sluis, maar neemt de nodige flankerende maatregelen. “We staan klaar om 1 miljard euro te investeren: een nooit gezien bedrag dat moet leiden tot meer jobs en de groei van de haven van Zeebrugge, maar ook een betere lokale mobiliteit”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “We nemen de bezorgdheden van de omwonenden ernstig. Er komen extra maatregelen en we geven de provinciegouverneur de opdracht om het verdere traject permanent te begeleiden”.

Er wordt al meer dan 15 jaar gesproken over een tweede toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. De antieke Visartsluis (°1907) voldoet al lang niet meer aan de noden van de moderne scheepvaart. De achterhaven is dus volledig aangewezen op de Vandammesluis (°1984), die stilaan ook op leeftijd komt en regelmatig stilgelegd moet worden voor onderhoudswerken. Dit maakt Zeebrugge erg kwetsbaar. Een nieuwe sluis geeft uitzicht op nieuwe groei en extra jobs. “Deze Vlaamse Regering slaagt er nogmaals in om een groot investeringsdossier na vele jaren uit het slop te halen”, zegt Vlaams minister-president Geert Bourgeois. “Deze beslissing is levensnoodzakelijk voor de Haven van Zeebrugge, die uitgegroeid is tot een belangrijke motor voor de (West-)Vlaamse economie. De Haven zorgt voor meer dan 10.000 directe én 10.000 indirecte jobs en in de bedrijvenzone zijn ongeveer 400 bedrijven actief. Met de bouw van een tweede toegang tot de achterhaven is de toekomst van Zeebrugge verzekerd.”

Volgende stappen

Het voorkeursbesluit wordt nu voorgelegd aan de Raad van State, die 30 dagen de tijd heeft om een advies uit te brengen. Pas daarna kan de Vlaamse Regering het voorkeursbesluit definitief vaststellen. Vervolgens wordt het gekozen alternatief verder uitgewerkt tot een projectbesluit. Dat bevat onder meer de nodige vergunningen om over te kunnen gaan tot de effectieve bouw. Ook in deze fase wordt er ruimte gemaakt voor participatie en dialoog.