Be-Mobile verkeer

Trafiek rond Gent zorgt voor een lach en een traan

GENT - De mobiliteit zorgt in heel Vlaanderen voor kopzorgen. Gent en omstreken ontsnappen ook niet aan het fenomeen van congestie op de wegen, zo blijkt uit een rapport van Be-Mobile. Het bedrijf biedt diensten aan rond mobiliteitsmonitoring en dynamische verkeersbegeleiding om de bereikbaarheid van steden te verhogen.

De studie van Be-Mobile vergeleek dezelfde maanden (in casu oktober) maar uit een ander jaar (2016 en 2017). Het Nieuwsblad kon de hand leggen op de in vele opzichten verhelderende studie. Het verkeer op de Gentse stadsring R40 liep in oktober 2017 globaal gezien ongeveer hetzelfde als een jaar eerder. De knelpunten verschuiven meer en meer richting Dok Zuid, waar zich meer en meer problemen voordoen. Maar gemiddeld verlies je alleen in de avondspits meer tijd op de R40 dan een jaar geleden, zo’n 53 seconden.

In oktober 2016 reed een auto op een gemiddelde werkdag tussen 8 en 9 uur ’s ochtends de volledige R40 rond op 32 minuten en 46 seconden, in tegenwijzerzin. Dat is vier seconden sneller dan dezelfde auto er in oktober 2017 over deed. In wijzerzin deed hij het dit jaar gemiddeld twee seconden sneller dan in 2016. Dat betekent dat de globale doorstroming van de R40 in oktober 2016 ongeveer hetzelfde was als in oktober 2017. In zijn geheel kan de stadsring de extra auto’s die door het circulatieplan uit de binnenstad zijn gejaagd dus nog steeds aan. Enkel tijdens de avondspits is er een significant verschil meetbaar: wie de hele R40 in tegenwijzerzin zou afrijden tijdens de avondspits deed daar in oktober 2017 gemiddeld bijna een minuut (53 seconden) langer over dan in oktober 2016. In de ochtendspits en in wijzerzin in de avondspits duurt het even lang.

Dok Zuid is knelpunt

De studie van Be-Mobile komt tot de globale conclusie dat de gemiddelde verliestijden beperkt blijven. Maar, er is ook een maar. Op slechts zeven stukken liep de gemiddelde verliestijd in oktober 2017 op tot meer dan één minuut tegenover oktober 2016. Daar staan vijftien stukken tegenover waar het autoverkeer meer dan één minuut winst maakte. De grootste winst er is aan Dampoort, behalve op de aansluiting met Dok Zuid. Dat laatste is het grootste knelpunt: in beide richtingen verliezen automobilisten er gemiddeld tussen één en vier minuten. De Kortrijksepoort richting Bijloke, Palinghuizen via de Nieuwevaart en de Duizendvuren stadsuitwaarts zijn de andere verliezers.