The Retail Factory analyseert loopstromen in winkelcentra

meir

Je bent ongetwijfeld al mee geteld door The Retail Factory. Het studiebureau uit Berchem telt, registreert, meet, analyseert en brengt passanten, bezoekers en loopstromen in winkels en shoppingcentra. In de samenwerking met het Nederlandse City Traffic brengt het consultancybedrijf nu ook de loopstromen in winkelstraten en stadscentra in kaart.

Philippe Van Riel had al flink wat ervaring in de retail vooraleer hij twee jaar geleden zijn eigen onderzoeksbedrijf, The Retail Factory opzette. Hij ging in opdracht van kleine winkels en grote concerns in tien belangrijke steden bezoekerspassages in kaart brengen. Hij bracht daarbij data van onschatbare waarde bijeen. Op basis daarvan kunnen winkeluitbaters conclusies trekken en hun beleid in de winkel bijsturen.

"Wij werkten tot nog toe vooral in de winkels, niet op straat. We konden onze klanten op basis van onze tellingen advies geven bij de uitbating van hun activiteiten. Het moest vaak effectief ook anders. We schreven op die manier draaiboeken uit met concrete actieplannen. Want wees er maar van overtuigd: de doorbraak van de webshops, de e-commerce en de mobiele communicatiesystemen zal nooit tot de sluiting van de fysieke winkel leiden. Echt niet. Wél zal de winkeluitbater zijn concept allicht moeten veranderen."

The Retail Factory gaat nu nog een stap verder en gaat in de samenwerking met het Nederlandse City Traffic ook de passages in de winkelstraten en de shoppingcentra in kaart brengen. Daartoe worden bepaalde punten in de straten stereoscopische camera's in stelling gebracht die signalen oppikken van de gsm's van de passanten, de zogenaamede MAC-adressen. Die data geven finaal aan hoe lang een passant gedaan heeft over een bepaald traject, waar hij afgeweken is van de grote assen, waar hij is blijven hangen. "Op die manier krijgen we ook een perfect beeld van het winkelgedrag op straat," zegt Philippe Van Riel.

Via de eigen intelligente hard- en softwareproducten kunnen nu concrete tellingen, loopstromen en bezoekersgedragingen transparant in beeld gebracht worden.

The Retail Factory draait vandaag op vier mensen.