DIVA moet diamantsector steunen

diamant

De Antwerpse diamantsector heeft het niet makkelijk. De concurrentie uit het buitenland is moordend. Antwerpen verwerkt vandaag nog altijd 85% van het ruw en 50% van de geslepen diamant. Hard opzittende internationale concurrenten pikken echter een steeds groter deel van de koek in. Dubai, Mumbai, Tel Aviv. Met het nieuwe belevingscentrum DIVA willen de stad en de provincie alvast hun steentje bijdragen om de sector overeind te houden.

Het is vaak pijnlijk. Wanneer toeristen gevraagd wordt naar hun kennis over diamant hebben ze het meestal over... Amsterdam. Waarmee steevast aangeduid wordt dat Antwerpen té weinig inspanningen doet om de positie als internationale hoofdstad van de diamant sterker te verdedigen. Toeristen denken nog altijd dat ze bij hun trip in Europa naar Amsterdam moeten om diamant te zien... en te kopen.

Met DIVA, Antwerp Home of Diamonds wordt  een stap in de goede richting gezet. DIVA wordt de nieuwe naam voor wat eerder als het museum voor edelsmeedkunst, juwelen en diamant aangeduid werd. Het wordt zoveel als een boeiend belevingscentrum waarin geïnteresseerde toeristen en museumgangers alles mee krijgen over de wereld van diamant en juwelen. De gebouwen van het voormalig Volkskundemuseum en het Etnografisch museum aan de Gildekamersstraat en de Suikerrui worden met elkaar verbonden en bieden op die manier ruimte voor het Home of Diamonds.

Gehoopt wordt dat DIVA zo'n 200.000 bezoekers per jaar over de vloer zal krijgen. Ondermeer de bezoekers die Antwerpen aandoen per cruise. Op die manier kan Antwerpen en zijn diamantsector een toeristische topbestemming worden voor kapitaalkrachtige toeristen uit China, het Midden-Oosten en Amerika.