FOODBAG DOOS NL 2

15gram gaat verder onder de vleugels van Foodbag

Het Gentse Foodbag, de grootste Belgische e-commercespeler in verse voeding, bundelt de krachten met Antwerpse sectorgenoot 15gram. Naar schatting zullen ze samen jaarlijks meer dan zes miljoen maaltijden verdelen in België. 15gram behoudt in de overname zijn werkgelegenheid en naam. De gecombineerde groep heeft een nationaal marktaandeel van meer dan 30%.

De maaltijdbox, een doos met ingrediënten en bijhorende recepten om zelf een maaltijd klaar te maken, zit in de lift. De coronacrisis zorgde voor versnelde groei en kookboxleveranciers registreerden een recordverkoop. Vandaag kondigt Smartmat, gekend van het merk Foodbag een volgende stap in zijn expansie aan: de maaltijdboxleverancier, met kantoren in Gent en Antwerpen – neemt zijn Antwerpse sectorgenoot 15gram over.

“Foodbag en 15gram hebben hetzelfde DNA”, vertelt Willy Faes, oprichter van 15gram. “Ik blijf uiteraard betrokken binnen 15gram en het grotere geheel van Smartmat om, met mijn expertise en ervaring binnen de fresh food e-commerce sector, de groei van het bedrijf te versterken.”

“Er is een natuurlijke match tussen Foodbag en 15gram” voegt Stéphane Ronse, ceo & oprichter van Foodbag. “We werken beiden steevast met seizoensgebonden ingrediënten, bij voorkeur van Belgische oorsprong. We willen onze klanten graag culinair inspireren maar op een laagdrempelige manier en dragen duurzaamheid hoog in het vaandel.”

Door de fusie wordt de poel van leveranciers groter en zijn er meer lokale leveranciers om in te schakelen. Daarnaast is er door de uitbreiding de mogelijkheid om (fors) te investeren in een efficiënter distributienetwerk en in IT- en klantenservice. Bovendien behouden alle veertig werknemers van 15gram en Foodbag hun job.