Businesstip2708

5 tips om de stockruimte van je winkel te optimaliseren

Het lijkt een evidentie, maar niet iedereen staat erbij stil dat een goed georganiseerd en optimaal ingerichte stockruimte je heel wat miserie kan besparen. Daarom geven we graag 5 tips die kunnen helpen om het meeste uit je stockruimte te halen.

1. Kies de juiste rekken

“Een rek is toch een rek?”, zal je misschien denken. Neen, toch niet. Er bestaan een hele reeks verschillende types rekken met een uitgebreid assortiment aan accessoires. De kunst is om het juiste rek te kiezen voor de opslag van jouw specifieke producten.

Je zit in de modewereld en hebt een beperkte stockruimte.
Dan zijn mobiele confectierekken een goede optie. Ze zorgen ervoor dat je het meeste haalt uit de beschikbare vloeroppervlakte terwijl je toch overal gemakkelijk aan kan. Bovendien dien je niet alles op te plooien. Alles kan netjes op een hanger. Verzonken bakjes zorgen ervoor dat riemen, juweeltjes en andere accessoires ook hun plekje krijgen.

2. Gebruik de hoogte van je ruimte

Je begint misschien klein, maar je kan heel snel groeien. Zeker als je een markt met potentieel hebt uitgekozen. Dan is het jammer om in het begin te investeren in lage rekken omdat je de hoogte van je stockageruimte op die moment nog niet nodig hebt. Voorzie van in het begin de hoogst mogelijke rekken en zet bovenaan alvast de stock met de traagst lopende producten of grote verpakkingen. Het zou jammer zijn dat je opslagruimte je groei in de weg staat.

3. Ruim op

Niets is minder efficiënt dan producten die te oud of uit de mode zijn te bewaren in de stockruimte van je winkel. Ze nemen plaats in die je nodig hebt voor nieuwe producten die wel goed verkopen. Maak op tijd de analyse wat nog bruikbaar is in de winkel en wat niet. Ruim op en maak plaats voor nieuwigheden.

4. Alles op z’n plaats

Geef je producten een vaste plaats. Het helpt niet enkel om snel iets terug te vinden, het creëert ook rust. In je stockruimte en in je hoofd.

Labels kunnen jou en je personeel hierbij helpen. Werk met kleurencodes, nummers of barcodes en maak duidelijke afspraken met het personeel. Zorg dat het systeem dat je uitdenkt logisch is, zodat nieuwe medewerkers het snel begrijpen. Je systeem uitschrijven is trouwens geen overbodige luxe. Het helpt als geheugensteuntje en om het uit te leggen aan anderen.

5. Plaats lockers

Gebruik je stockruimte enkel waarvoor ze dient, namelijk het stockeren van jouw koopwaar. En zorg er dus voor dat je personeel zijn persoonlijke spullen kan opbergen waar ze niet in de weg liggen.

De gemakkelijkste optie hiervoor zijn lockers. Met een kleine investering heeft elke medewerker een eigen plekje om belangrijke eigendommen veilig en ordelijk te bewaren. Je toont hiermee ook jouw respect voor hun privacy. Twee vliegen in één klap.

Wisselend personeel
Werk je vaak met studenten of interims? Voorzie dan lockers met een hangslotsluiting. Geen last van verloren sleuteltjes!

Lees ook

  • BV
    13/12/2024
    Ikirean
    Lebbeke
  • BV
    13/12/2024
    L&o Consult
    Kontich
  • BV
    13/12/2024
    Innovestai Consulting
    Halle