Aanleg pijpleiding tussen Antwerpse haven en Duitsland opnieuw uitgesteld

ANTWERPEN - De plannen voor een ondergrondse pijpleiding die het havengebied moet verbinden met het Duitse Ruhrgebied, zijn wederom uitgesteld. Ten vroegste volgend jaar zou er een nieuwe startnota met inspraakronde komen.

Vooral de chemische industrie is al jaren vragende partij voor een pijpleiding die bijvoorbeeld koolstofdioxide of propaangas kan transporteren. Zo hebben zij minder vrachtwagens nodig voor transport. Niet alleen de Belgische en Duitse industrie is ermee gebaat, ook de industrie in Nederlands-Limburg zou kunnen profiteren.

Protest

In 2019 bereikten een half dozijn grote chemiebedrijven – waaronder BASF en INEOS – een samenwerkingsakkoord met de havens van Antwerpen en Rotterdam. De bouwplannen werden voorzien in 2023. De pijpleiding botste nadien echter op heel wat protest, mede omdat ze door diverse natuur- en landbouwgebieden loopt.

Dat het project is uitgesteld, blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Omgeving en Energie Zuhal Demir (N-VA) op een vraag van Vlaams Parlementslid Ludwig Vandenhove (Vooruit). Pas volgend jaar zal de ministerraad de pijpleiding verder bespreken. Na een goedkeuring van het volledige traject, kunnen alle nodige omgevingsvergunningen worden aangevraagd.

In totaal kwamen er tegen de pijpleiding tientallen negatieve adviezen binnen vanuit verschillende besturen en administraties. Daarnaast tekenden duizenden individuen bezwaar aan, al dan niet digitaal. Zo’n tachtig huizen worden met onteigening bedreigd.

De partners die de pijpleiding willen aanleggen, moeten nu op zoek naar alternatieven, mogelijks langsheen kanalen omdat daar minder mensen wonen. Volgend jaar komt er een nieuwe startnota met inspraakronde, dat moet zorgen voor een groter draagvlak.