AntwerpManagementSchool

Antwerp Management School onderzoekt meerwaarde van corporate venturing

ANTWERPEN – Antwerp Management School is gestart met het praktijkgerichte onderzoeksproject The Art of Corporate Venturing. Daarin gaat de organisatie op zoek naar de succesfactoren voor een geslaagde samenwerking tussen familiebedrijven en start-ups. De uiteindelijke bedoeling is om ook tools te ontwikkelen om zulke samenwerking te versterken.

Gevestigde familiebedrijven hebben de nodige middelen en netwerken om de markt te bespelen, maar missen soms de knowhow om innovatief uit de hoek te komen. Daaraan hebben start-ups geen gebrek. Zij zijn wel vernieuwend, maar het ontbreekt hen vaak aan de nodige financiële middelen. De tekening is dus snel gemaakt: laat hen samenwerken. Of net niet? Antwerp Management School zoekt de komende 3 jaar naar een antwoord op die vraag.

Omar Mohout, Antwerp Management School: “Corporate venturing wordt steeds populairder, maar het vinden en maken van de juiste match is niet simpel. Met ons onderzoek analyseren we de strategie van corporate venturing en de kritieke succesfactoren om effectief tot een win-win te komen. Daarnaast zullen we tools ontwikkelen waarmee gevestigde bedrijven en start-ups maximaal kunnen genieten van elkaars sterktes.”

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met PwC Belgium en Law Square. Het projectteam, bestaande uit Omar Mohout, Vincent Molly en Andries Reymer, dekt zo de expertises op het vlak van recht, belastingen, techniek, strategie en financiën af.

Familiebedrijven of start-ups die in het onderzoeksproject willen instappen, mogen nog van zich laten horen. Het project loopt tot 1 mei 2021.