Antwerpen engageert zich voor buurtwinkels

koekjesjesDe stad Antwerpen zet zich in voor de buurtwinkels. Die staan de laatste jaren wel vaker in de verdrukking. Buurtwinkels hebben evenwel doorgaans heel wat te bieden. “Speciallekes” bv. Producten die de winkel al van grootvader op vader en zoon verkoopt. Of hebbedingen die originaliteit en kwaliteit uitstralen.

“Echte speciallekes vind je in je buurt”. Dat is de boodschap die de stad Antwerpen vanaf midden mei gaat uitsturen.

Want kijk maar eens naar uw eigen zaak, heet het. Waarin onderscheidt u zich van uw collega’s? Omdat u uw ijs nog net zo maakt als uw overgrootvader dat al deed, omdat u bijna 100% zeker kan zeggen welke pistolekes uw vaste klanten willen of omdat u kleren verkoopt die klanten nergens anders in Antwerpen vinden. U zal niet lang moeten nadenken over wat uw zaak speciaal en net dat tikje anders maakt.

In de campagne zullen dus “speciallekes” centraal staan: producten die de buurthandelaar zelf naar voren schuift om het kwaliteitsvolle aanbod van zijn of haar zaak te tonen – en dat hoeft niet per se voeding of drank te zijn. De campagne zelf gaat half mei van start, met onder meer stickers op de etalage van de deelnemende zaken, bedrukte broodzakken bij verschillende bakkers en affiches in het straatbeeld. Op de stedelijke website komt bovendien een kaart van Antwerpen die alle deelnemende buurthandelaars en hun “speciallekes” verzamelt. Ook bewoners kunnen hun steentje bijdragen en hun favoriete buurthandelaars door middel van selfies en likes online in de kijker te zetten. Dit najaar zullen 10.000  nieuwe inwoners van de verschillende districten een “buurtbox” ontvangen met  promoties van deelnemende handelaars. Zo maken ze kennis met het winkelaanbod in hun nieuwe buurt.

Op www.antwerpen.be worden de specialiteiten verzameld. Daar kan elke Antwerpenaar zien wat voor bijzonders er in zijn buurt te ontdekken is. Op de website Registreer uw zaak kunnen speciallekes ingebracht worden. De deelnemer ontvangt daarna een toolkit met folders, raamstickers, affiches en linnen draagtasjes. Zo kan de winkelier voluit uitdragen dat hij een speciale buurthandelaar is.

Vandaag zijn zowaat 100 buurtwinkels mee betrokken in het project. Het objectief ligt op 500.