Afbeelding2 Foto Jan Van der Perre

Antwerpen Shift viert twintigste editie met zelfrijdende busjes

ANTWERPEN - Tijdens Antwerpen Shift op zondag 18 september staat Antwerpen weer volledig in het teken van mobiliteit. Om de twintigste editie te vieren zal een deel van de Leien autovrij zijn en eenmalig p de Scheldekaaien rijden eenmalig twee zelfrijdende busjes. “Het zal nog minstens drie jaar duren voor op de Scheldekaaien permanent van deze busjes rijden”, zegt Koen Kennis (N-VA), schepen van Mobiliteit.

Het is al lang een droom van schepen Kennis om zelfrijdende voertuigen te laten rijden op de Scheldekaaien. Die zouden bezoekers van de parkings in het zuiden en het noorden vlot naar de binnenstad brengen. In de heraanleg van de Scheldekaaien is daar ook al rekening mee gehouden.

Er werd gekeken naar De Lijn die enkele projecten had lopen rond zelfrijdende busjes. Alleen werd heel dit project twee jaar geleden stopgezet omdat volgens de openbare vervoermaatschappij de technologie nog niet op punt staat.

Foto Jan Van der Perre

Met Antwerpen Shift zullen de bezoekers al kunnen proeven van een zelfrijdend busje op de Scheldekaaien. Het bedrijf Ush probeert de zelfrijdende busjes Easy Mile te lanceren in België. Er zal nog wel een begeleider in de busjes zitten.

Meestal met steward

“De Scheldekaaien zouden perfect zijn voor zelfrijdende busjes omdat het een duidelijk afgebakende zone is met weinig ander verkeer”, zegt Dario Deserrano van Ush. “Ze zouden gemakkelijk aan een snelheid tussen 15 en 20 kilometer per uur kunnen rijden. In Europa zijn er al verschillende projecten geweest, maar dan meestal met een steward aan boord.”

“In Toulouse en Parijs rijden al busjes volledig zelfstandig, in het verkeer tussen voetgangers en fietsers. In België is het moeilijk om een toelating te krijgen. Het is verzekeringstechnisch complex.”

Schepen Kennis blijft hopen. “Ik had mijn hoop op De Lijn gezet. Ik wil hierrond wel opnieuw het gesprek opstarten. Het zal echter nog minstens drie jaar duren voor op de Scheldekaaien permanent van deze busjes zullen rijden. Het probleem is dat we dit als stedelijke overheid niet zelf kunnen organiseren. De wet is duidelijk, personenvervoer is de verantwoordelijkheid van De Lijn.”