De haven van Antwerpen heeft redenen om te vieren: de kaap van meer dan 200 miljoen ton behandelde goederen en ruim 9 miljoen behandelde TEU (standaardcontainers) op jaarbasis is bereikt. De werknemers kregen daarom op 40 locaties een traktatie voor hun inzet door de jaren heen. Dat de haven van Antwerpen vandaag staat waar ze staat, is immers geen toeval. Het is het resultaat van hard werken en keer op keer investeren om te groeien tot een mijlpaal als vandaag.
De voorbije decennia is er heel wat geïnvesteerd in de Antwerpse haven. Niet alleen door private bedrijven (nationaal en internationaal) als publieke instanties. Wie investeert, krijgt graag waar voor zijn geld. Dat geldt ook voor een overheid die de beste keuze wil maken met de publieke middelen die ze ter beschikking heeft. De cijfers liegen er niet om: met een toegevoegde waarde van bijna 10 miljard euro en directe en indirecte arbeidsplaatsen voor ruim 150.000 mensen biedt Antwerpen een hoge return on investment.
In een landschap waarin de concurrentie bikkelhard is, moet de haven van Antwerpen vooruit kijken en investeren in de toekomst. Alleen op die manier kan de haven groeien en zorgen we ervoor dat de motor van onze economie niet sputtert. Volgens de huidige prognose zal Antwerpen vanaf 2020-2021 nood hebben aan nieuwe capaciteit voor containerbehandeling. Vandaar dat het Antwerpse havenbestuur de dringende voorbereidingen treft voor de eerste fase van een nieuw getijdendok, met bijhorende terminalcapaciteit op de Linkerscheldeoever.
De ontwikkelingszone Saeftinghe, een ruimte van meer dan 1.000 hectare, wordt gereserveerd voor dit dok met daar omheen terreinen voor logistiek, overslag en industrie. De aanleg van de Ontwikkelingszone Saeftinghe zal in fases gebeuren.
Naast de uitbreiding wordt ook volop gezocht naar een nieuwe, waardevolle bestemming voor vrije en bijkomende terreinen op de Rechterscheldeoever. Het Havenbedrijf is eigenaar van de voormalige fabrieksterreinen van Opel en lanceerde voor de invulling van deze terreinen een internationale bevraging. De ‘Churchill Industrial Zone’ telt 96 hectare en biedt potentiële investeerders een “unieke toplocatie voor de ontwikkeling van industriële activiteiten in het hart van de haven van Antwerpen.” Het Havenbedrijf koestert de ambitie om van deze zone opnieuw een centrum te maken van werkgelegenheid en van creatie van toegevoegde waarde voor Antwerpen en haar omgeving. Met het vertrek van MSC naar het Deurganckdok kan het Delwaidedok een nieuwe bestemming krijgen.
Naast een groots ‘dankjewel-evenement’ zullen de volgende weken nog acties volgen.