spoorkruising_Vosseschijnstraat

Antwerpse haven investeert meer dan 40 miljoen euro in fietspaden

Port of Antwerp wil het aantal fietsers voor woon-werkverkeer in de haven nog verder doen stijgen. Daarvoor moet elk bedrijf veilig en comfortabel bereikbaar zijn. Port of Antwerp investeert daarom de komende 10 jaar meer dan 40 miljoen in meer en betere fietspaden. Doel is een vrijliggend fietspad in asfalt tot aan elk bedrijf in de haven.

In het havengebied ligt een uitgebreid netwerk van meer dan 200 km fietspaden. Port of Antwerp liet al deze fietspaden inventariseren en doorlichten en liet een toekomstvisie uittekenen. Dit resulteerde in een masterplan om fietsen veiliger en comfortabeler te maken. Port of Antwerp legt de lat hoog en gaat voor vrij liggende fietspaden in asfalt tot aan elk bedrijf.

Om dit te realiseren, worden in de komende 10 jaar 115 projecten uitgevoerd. Het gaat daarbij zowel om structurele tekortkomingen op hoofdroutes en als om problemen op het laatste stuk tot aan het bedrijf. In een eerste fase worden ontbrekende fietspaden aangelegd, daarna komen de fietspaden die niet aan de vereisten voldoen, aan de beurt.

Onderdeel van brede aanpak

Port of Antwerp begon al een aantal jaren geleden met de promotie, in woord en daad, van de fiets met onder meer de Fietsbus en DeWaterbus.

Maar ook andere fietsprojecten zijn al eerder in gang gezet. Zo zijn de gevaarlijkste spoorkruisingen aangepakt. Daarnaast is er aandacht voor het veilig oversteken van de sluizen. Aan de Royerssluis is een rijstrook al omgevormd tot fietspad. De nieuwe Boudewijnbrug (2022) krijgt een apart fietspad. Aan de Berendrecht- en Zandvlietsluis komt er later dit jaar nog een nieuwe, veiligere oplossing voor de fietsers.

Tenslotte heeft Port of Antwerp al een tiental gekende problemen aangepakt. Het gaat zowel om ontbrekende stukken fietspad als om gevaarlijke situaties. Enkele van deze projecten zijn al afgerond, zoals de oversteek van de Steenlandlaan aan de Fabriekstraat. De andere worden dit en volgend jaar gerealiseerd.

Havenschepen Annick De Ridder: “We steken met deze investering meer dan een tandje bij in onze inspanningen om fietsen van en naar het werk in de haven aan te moedigen. Daarbij leggen we de lat heel hoog: een vrijliggend fietspad in asfalt tot aan elk bedrijf waarbij veiligheid voorop staat. Hiervoor investeren we meer dan 40 miljoen euro de komende 10 jaar. Ons doel is duidelijk: het aantal fietsers in de haven moet verder blijven toenemen op een verantwoorde manier.”