Antwerpse CMB richt Japanse waterstof joint venture op
Compagnie Maritime Belge (CMB) heeft al kantoren in Tokio, Singapore en Hong Kong, maar gaat nu nog verder de Aziatische… Lees meer
In Antwerpen is het digitale dataplatform Nxtport boven de doopvont gehouden. Het evenement vond plaats in de Antwerpse Cruiseterminal. Naast de vertegenwoordigers van de belangrijkste havenbedrijven uit Antwerpen waren o.m. ook vice-premier en minister van digitale agenda Alexander De Croo aanwezig, Dominique Leroy van Proximus, Michael Beal van Microsoft Belux. De nieuwe voorzitter wordt Karel Plasman.
Het gloednieuwe dataplatform zal gegevens uit diverse geledingen van de logistieke ketting uit de haven verzamelen. De initiatiefnemers noemen het een wereldprimeur. De nieuwe technologieën maken het mogelijk om op grote schaal gegevens – big data – te verwerken en ter beschikking te stellen van de spelers op het terrein die ze nodig hebben. Nu gaat er nog ontzettend veel tijd en energie verloren omdat de havenbedrijven mekaars gegevens niet kennen en op verschillende digitale platformen werken. Veel wordt zelfs nog papier afgehandeld.
Wanneer bv. een schip in de haven komt met ettelijke duizenden containers, weet de stouwer die ze lost niet hoe ze worden opgehaald: per truck, per spoor op per binnenschip. Anders zou hij de containers die op een later tijdstip per trein vertrekken elders op zijn terminal kunnen plaatsen dan een container die binnen twaalf uur met een truck vertrekt. Nu moet hij zijn containers soms tot vier keer herpositioneren in functie van wie ze afhaalt en wanneer dat zal gebeuren. Zo geraken containers minder snel op hun bestemming. Dat kost alle partijen geld.
Aan de sluizen gaan jaarlijks duizenden uren verloren aan wachttijd omdat er geen goede informatie-uitwisseling is tussen de rivierloodsen die de schepen via de Schelde naar Antwerpen loodsen en de dokloodsen die de schepen binnen de dokken brengen. Aan de terminals kampen de truckers soms met enorme wachttijden omdat de informatie niet goed doorstroomt.
Het is de bedoeling dat op termijn ook douane, loodsen, spoor, binnenvaart hun logistieke gegevens in de superdatabank stoppen. Het is een open systeem. Ook externe bedrijven kunnen applicaties op apps ontwikkelen voor NxtPort. De investeringskosten schommelen rond 5 miljoen euro.
NxtPort zal beschikbaar zijn voor alle partijen in de logistieke ketting, rederijen, expediteurs, terminals, verschepers, loodsen, douane… etc. Zij kunnen vrijwillig data aanleveren en zelf nieuwe toepassingen ontwikkelen en nadien gebruik maken van de gecommercialiseerde oplossingen.
“Dankzij NxtPort wordt de Antwerpse haven een aantrekkingspool voor technologische ontwikkeling op het snijvlak van industrie, logistiek en transport.” zegt Stephan Vanfraechem, Algemeen Directeur Alfaport – Voka.
Over voorzitter Karel Plasman
Karel Plasman is lid van de Raad van Bestuur van investeringsmaatschappij GIMV, hij is tevens bestuurder van Induss en van VPM, de Vlaamse Participatie Maatschappij.
Compagnie Maritime Belge (CMB) heeft al kantoren in Tokio, Singapore en Hong Kong, maar gaat nu nog verder de Aziatische… Lees meer
Tegen 2030 wordt verwacht dat het wegentransport met zo'n 40% zal toenemen. Onhoudbaar voor onze Vlaamse wegen, dus VIL, imec… Lees meer
Logistiek dienstverlener GLS heeft in Wijnegem een nieuw City-depot geopend. De vestiging zal instaan voor leveringen in Antwerpen en kan… Lees meer
De ondernemingsrechtbank van Antwerpen, afdeling Antwerpen, heeft in haar zitting van 20 april het faillissement van 3 bedrijven uit de… Lees meer
De broers Victor en Maxime Derks zijn de nieuwe eigenaars van slagerij-traiteurzaak Fonteyne in het dorpscentrum van Aartselaar. Maarten en… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen