parkd_3

Antwerpse Parkd wil Europese parkeermarkt veroveren

ANTWERPEN – Parkd ontwikkelde een innovatieve parkeeroplossing die door connected car data automatisch registreert wanneer een wagen parkeert in een betalende zone en wanneer deze opnieuw vertrekt. Zo wil het Antwerpse bedrijf de administratieve rompslomp die gepaard gaat met parkeren in bedrijfscontext verleden tijd maken.

Het Antwerpse Parkd werd in 2016 opgericht door Olivier de Clercq en Nelson Dheedene. “Wanneer je vaak in het centrum moet zijn, is een parkeerboete schering en inslag. De connected car markt is booming, maar er zijn weinig oplossingen die effectief een meerwaarde bieden. Gebruikers van Parkd geven aan niet meer terug te willen naar de oude vorm van betalen voor parkeren, en wagenparkbeheerders zien hun parkeerkosten vanaf dag één verminderen. Een gemiddeld wagenpark van 60 auto’s bespaart zo’n 6.000 euro per jaar met Parkd”, vertelt Olivier de Clercq.

In amper drie jaar tijd wisten Olivier en Nelson heel wat bedrijven in België en Nederland te overtuigen van Parkd. De installatie- en technieksector zijn alvast enthousiast. Rentokil, Digipolis, Stad Gent en Record Automatische Deuren zijn maar enkele van hun klanten die jaarlijks duizenden euro’s uitsparen aan parkeerboetes, verwerkingskosten en extra administratie.

“In 2020 starten we pilots op met zowel een van de grootste leasing- als autoverhuurmaatschappijen van Europa. Bij die eerste zorgen we er met Parkd voor dat er geen onnodige parkeerkosten en -boetes zijn bij connected cars. Huurwagens bieden ons ook perspectief omdat toeristen vaak niet weten hoe betaald parkeren in het buitenland werkt. Ook daar verlossen we zowel de eindgebruiker als de agentschappen van parkeerkopzorgen”, aldus Nelson Dheedene, medeoprichter van Parkd.