In het eerste kwartaal van dit jaar leed de olietankerrederij nog een nettoverlies van 43,4 miljoen dollar. Sinds de oorlog in Oekraïne zag het het bedrijf echter het zogenaamde “aantal ton-mijl” toenemen, en gingen de vrachttarieven voor olie de hoogte in.
“De laatste maanden zijn de markten verbeterd”, aldus CEO Hugo De Stoop. “En we hebben daarnaast een belangrijke verjonging doorgevoerd van onze vloot. We zijn dus ideaal gepositioneerd om te profiteren van een cyclisch herstel op kortere termijn.” De Stoop herhaalt ook de ambitie om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te willen opereren.
Fusie
Tot slot meldt Euronav dat de fusie met grote concurrent Frontline wellicht al voor eind dit jaar is. De afgelopen maanden was er vanuit Euronav – en dan vooral vanuit de Belgische redersfamilie Saverys – heel wat verzet tegen die fusie. De familie Saverys wil, sneller dan de rest van de aandeelhouders, inzetten op de vergroening van de vloot.
“Het overnamebod zal naar verwachting worden uitgebracht in het vierde kwartaal van 2022, zodra de relocatie van Frontline van Bermuda naar Cyprus voltooid is”, zegt Euronav in een persbericht. “Frontline zal daarna overgaan tot een overnamebod.”