Go Smart Digital Foto: Go Smart Digital

Antwerpse start-up Go Smart Digital reduceert CO2-emissies van Belgische kmo’s

KAPELLEN - Antwerps ondernemer Tim Sterckx (ex-Aryx) lanceert vandaag Go Smart Digital. Daarmee wil hij kmo’s helpen om hun CO2-emissie te reduceren. Dankzij de jarenlange ervaring in IT en duurzaamheid is Go Smart Digital een van de weinige bedrijven die zowel de ecologische voetafdruk kan berekenen als doelgerichte adviezen kan geven voor een geoptimaliseerde en duurzame IT-omgeving. Go Smart Digital slaat ook de handen in elkaar met boomplantaccelerator Go Forest. Door hun diensten te combineren krijgen bedrijven de kans om met één partij een maximale impact te creëren voor de natuur en de maatschappij.

 

De digitalisering bij de Belgische kmo’s gaat hard. “Maar digitalisering heeft ook een aanzienlijke impact op het milieu. Bedrijven zijn zich daar niet altijd bewust van”, vertelt Tim Sterckx, CSO van Go Smart Digital. “Een Zoom-call of systemen in de cloud, elk heeft een ecologische voetafdruk. Met Go Smart Digital brengen we dat duidelijk in kaart en gaan na of de digitalisering van een bedrijf effectief leidde tot een duurzamere business case." ​

"We formuleren dan doelgericht advies voor een duurzame IT-omgeving en een geoptimaliseerde kostenstructuur. Dat is trouwens niet enkel relevant voor gevestigde bedrijven maar bijvoorbeeld ook tech start-ups kunnen hun technologie door ons laten screenen.”, aldus Sterckx.

Unieke expertise

Met Go Smart Digital is Tim Sterckx niet aan zijn proefstuk toe. “Ze noemen mij soms de Greta Thunberg van de IT”, lacht Sterckx. “Dat neem ik als een compliment. Ik ben een pionier in duurzame IT en wil de IT-industrie compleet ontwrichten naar een veel duurzamer model. Er zijn maar weinig bedrijven die kunnen wat Go Smart Digital doet. Ik bouwde de voorbij 15 jaar kennis op in IT en duurzaamheid en ontwikkelde samen met enkele anderen een IT carbon footprint berekeningsmodel. Die unieke expertise is nodig wanneer je grote bedrijven wil helpen met CO2-reductie. Je moet namelijk altijd rekening houden met wetten van IT vooraleer je een aantal optimalisaties kunt doen.”

De EU Green Deal, diverse Europese richtlijnen maar ook een groeiende bewustwording, zorgen voor een piekt in de vraag naar CO2-reductie vanuit bedrijven. “Ons orderboekje is al goed gevuld”, zegt Tim. “Onze grote sterkte is onze onafhankelijkheid. We verkopen geen IT-oplossingen maar neutraal impactadvies en coachen bedrijven en hun werknemers over de impact en optimalisaties van hun digitale voetafdruk. Omdat wij drie jaar geleden ons huiswerk al gemaakt hebben, zijn we nu de perfecte partner om mee verder te gaan.”

Strategische partnership voor maximale impact

Om nog meer positieve impact te kunnen maken voor de natuur en de maatschappij, nam herbebossingsaccelerator Go Forest een aandeel in Go Smart Digital. “Het klimaatprobleem is urgent. Via strategische partnerships willen we zoveel mogelijke impact maken in zo weinig mogelijk tijd”, zegt Sarah Parent, CEO van Go Forest.

“Onze instap in Go Smart Digital is de eerste stap naar een ecosysteem van complementaire impactdiensten, de Go Family. In de sector werkt iedereen nog te vaak op zijn eilandje. Tim en ik zagen onze synergieën en zijn meteen overgegaan tot actie."

"Enerzijds versterkt de link met CO2Logic en South Pole de dienstverlening van Go Smart Digital. Anderzijds, bieden we bedrijven één aanspreekpunt om duurzamer te ondernemen door zowel CO2 te reduceren alsook bomen aan te planten. En we zien het groots want er komen binnenkort nog nieuwe familieleden bij de Go Family.”