Antwerpse vermogensbankier bouwt ngo uit

licht

‘Een sprong in het ongewisse’, noemt de Antwerpse Isabelle Verhaegen haar carrièreswitch van private banker bij Belfius en KBC naar directeur van de ngo Licht voor de Wereld. Na twintig jaar in de banksector te hebben gewerkt, maakte ze enkele tijd terug de overstap naar de wereld van de ontwikkelingssamenwerking.  “Ik heb nog geen seconde spijt gehad. De ngo-wereld was een echte eye opener.”

Isabelle Verhaegen was vele jaren actief als vermogensbeheerder bij KBC en Belfius in Berchem. Ze bouwde er 20 jaar ervaring op. Tot ze besliste om het over een andere boeg te gooien en zich mee te engageren voor de ngo Licht voor de Wereld.

Licht voor de Wereld
is een ngo die blindheid bestrijdt in Afrika. De organisatie steunt verschillende oogziekenhuizen en onderwijsprojecten in Congo, Tanzania en Rwanda. “Als directeur van deze ngo kan ik echt een verschil maken in het leven van de meest kwetsbare mensen met een visuele handicap. Het afgelopen jaar bezocht ik verschillende van onze projecten in Congo en Tanzania. Iedere keer opnieuw ben ik ongelofelijk onder de indruk van het grote aantal patiënten dat in de oogziekenhuizen een behandeling krijgt. In Congo steunen we oogziekenhuizen in Lubumbashi, Likasi en Mbuji-Mayi maar omdat de nood zo groot is, starten we een nieuwe oogunit op in Kolwezi.”

Ook binnen de ngo-wereld is men steeds op zoek naar innovatie. Isabelle Verhaegen: “Licht voor de Wereld" ontwikkelt momenteel een uniek concept: het ‘Social Franchising’ model. Het systeem van ‘franchising’ is vooral gekend in de zakenwereld.  Bij Social Franchising gaat het echter niet om winst maken. Wij willen meer plaatsen en mensen bereiken die oogzorg nodig hebben. Het nieuwe ziekenhuis in Kolwezi zal volgens dit model opgestart worden. Het grote voordeel is dat er beslissingen en productieprocessen gekopieerd worden die hun nut reeds bewezen hebben. Lokale partners kunnen met onze blauwdruk een efficiënt logistiek model kopiëren. Dit leidt tot een hogere kwaliteit van zorgverlening en lagere investerings- en werkingskosten door onder andere gezamenlijke aankopen. Bovendien kan de kwaliteit van de zorgverlening en de opleiding van het personeel beter bewaakt en verbeterd worden. We geloven dat dit systeem zijn effectiviteit zal bewijzen in de wereld van de ontwikkelingssamenwerking."

Social Franchising is dus een systeem dat ergens gecopieerd werd van de franchisingsystemen in de privé-nijverheid. Alleen gaat het bij sociale franchising uiteraard om sociale doelstellingen. "Licht voor de Wereld heeft in dit opzicht een blauwdruk van liefst 900 bladzijden uitgewerkt waarmee nieuwe ziekenhuisprojecten kunnen opgestart worden. Daarin staat alles, van de organisatie van het ziekenhuisonthaal tot de ontslagprocedure voor de patiënt. In Kolwezi heeft een religieuze congregatie zich geëngageerd om het concept helemaal uit te rollen zoals Licht voor de Wereld het eerder opgemaakt heeft."

“Naast de opstart van het nieuwe oogziekenhuis in Congo brengt 2015 nog heel wat andere uitdagingen met zich mee. Hoe kunnen we Licht voor de Wereld laten groeien? Hier in België willen we de situatie van blindheid in Afrika onder aandacht brengen zodat meer mensen bewust worden van de problematiek. Wist u dat er wereldwijd 39 miljoen mensen blind zijn en dat 90% van hen in ontwikkelingslanden woont? Er is een duidelijke vicieuze cirkel tussen handicap en armoede. Persoonlijk geloof ik ook sterk in de samenwerking met bedrijven. Een partnerschap tussen een bedrijf en een ngo is volgens mij een win-winsituatie. Wij krijgen expertise bij waardoor we bijvoorbeeld het ‘Social Franchising’ model kunnen opzetten. In de andere richting stelt het een bedrijf in staat om maatschappelijk betrokken te zijn en het verbindt zijn medewerkers rond een gezamenlijk goed doel. Heel concreet werken we al samen met ThromboGenics, een Belgisch biofarmaceutisch bedrijf, dat ons werk in Tanzania steunt."

“De reacties op mijn overstap varieerden nogal maar de meeste waren overweldigend positief. Verschillende mensen vertrouwden me ook toe dat ze zelf zo een beslissing wilden nemen maar niet durfden. Het is natuurlijk ook een heel andere wereld en dat is wel even aanpassen. Vroeger kon ik rekenen op een marketingafdeling, een juridische dienst, een HR departement, juridische assistentie,... maar om kosten te besparen en omdat we maar met een klein team zijn, doe ik dat nu allemaal zelf. Verder helpt mijn ervaring bij de bank me om de ngo efficiënt te runnen met de bestaande middelen. De vertrouwdheid met cijfers is belangrijk om de kosten onder controle te houden. Ook het nauwgezet opvolgen van investeringen komt goed van pas.”