App-bedrijven draaien niet langer op hobbyisten

apps

Zo'n 200 app-bedrijven en 1200 app-ontwikkelaars hebben zich de laatste maanden sterk geprofessionaliseerd. Het zijn niet langer hobbyisten die op hun kleine eilandje werken. De technologiefederatie Agoria doet inspanningen om de app-bedrijven te begeleiden. Heel wat start-ups werden ondertussen al opgekocht en in grotere ICT-bedrijven geïntegreerd.

“De app-ontwikkelaar zelf is uitgegroeid van hobbyist tot professioneel ontwikkelaar,” zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “70 procent onder hen werkt nu in een bedrijf.” En wie denkt dat apps vooral rond games en entertainment draaien, heeft het mis. “Apps worden vooral ontwikkeld voor de B2B-markt en ook steeds meer gebruikt in productieprocessen op de werkvloer.”

Agoria peilt regelmatig naar de toestand van de app-economie. In februari 2013 registreerde de technologiefederatie 400 app-ontwikkelaars, amper één jaar later waren het er al 1000 en begin 2015 zijn het er 1200. In werkelijkheid gaat het om een veelvoud aan jobs, want na de ontwikkeling van apps, worden er ook jobs gecreëerd in functies bij de afnemende bedrijven en de sales en marketing rond deze producten.

Wat opvalt is dat de sector erg snel is geprofessionaliseerd: de hobbyist verdwijnt in sneltempo (6%). Freelancers (18%) en vooral ontwikkelaars met een vaste werkgever (68%) maken de dienst uit in ons land. Het is dan ook geen verrassing dat de app-sector vooral geld verdient aan het ontwikkelen van apps in opdracht van derden (58%) of uit abonnees (20%). De grootste moeilijkheid voor Belgische app-ontwikkelaars en start-ups is het marketingaspect: hoe zorg ik ervoor dat mijn apps ontdekt worden? En dat laatste gaat vooral over ontdekt worden in de iOS Appstore waarvoor de meeste apps ontwikkeld worden (68% van de opdrachten). Daarna volgt Google Play (50%).

De app-ontwikkelaar in ons land bouwt apps voor smartphones (92%) en tablets (80%). Opvallende nieuwkomers zijn apps voor wearables (26%). Niet games (10%), maar wel B2B-apps (64%) zijn de belangrijkste afzetmarkt. Apps voor media (28%), mobile learning (26%), bedrijfstoepassingen (24%), entertainment (20%) en health & fitness (16%) zijn andere belangrijke markten.

Om deze nieuwe sector te ondersteunen, richtte Agoria twee jaar geleden de App Alliance op. Vandaag krijgt dit platform een nieuwe naam: Agoria Mobile ICT. “De sector voor app-ontwikkeling is volwassen geworden,” zegt Marc Lambotte. “Het is veel meer dan games en gimmicks, het gaat nu om strategische producten in de bedrijfswereld en ze maken deel uit van ons dagelijks leven. Het zijn bijvoorbeeld middelen om de productiviteit (in real time informatie opvolgen) en veiligheid (toegang tot bedrijfsgegevens) te verbeteren in bedrijfsomgevingen, het zijn middelen die ons thuis helpen het energieverbruik te beheren (domotica, internet of things) of waarmee we onze gezondheid (mobile health, fitness apps, … ) of onze bankzaken (mobile banking) kunnen volgen.”