Marc Dries en Guy De Pauw. Marc Dries en Guy De Pauw.

Artificiële intelligentie van Textgain en Spikes zet data en kennis om in collectief brein voor bedrijven

Technologiebedrijven Textgain en Spikes bundelen de krachten met de oprichting van Klare.ai, een AI-oplossing die het mogelijk maakt om documenten en andere kennisbronnen geautomatiseerd te verwerken. De technologie scant interne en externe data, interpreteert, structureert en geeft kenniswerkers toegang tot de juiste informatie.

Textgain is een spin-off van de Universiteit Antwerpen die via AI en Natural Language Processing (NLP) relevante inzichten puurt uit grote hoeveelheden ongestructureerde tekst of afbeeldingen. Spikes, aan de andere kant, ondersteunt al twintig jaar bedrijven en hun medewerkers met kennis en technologie om de productiviteit en samenwerking te verbeteren. “Met Klare.ai willen we de kennis aanwezig binnen Textgain en Spikes consolideren en een betrouwbaar aanspreekpunt worden voor organisaties die met AI en NLP willen werken”, zegt Marc Dries, CEO Spikes.

Collectief brein

Organisaties en bedrijven hebben een berg aan informatie, maar hebben niet altijd de tijd en middelen om deze allemaal te lezen, verwerken of activeren. Klare.ai neemt dankzij AI-technologie het repetitieve lees- en analysewerk op zich. Aan de hand van historische data bouwen organisaties zo een transparant en ‘collectief brein’ op dat over departementen heen de samenwerking tussen werknemers faciliteert.

“We willen op een wetenschappelijk onderbouwde en efficiënte manier AI en NLP toepassingen toegankelijk maken”, aldus Guy De Pauw, CEO Textgain. “Dit doen we door in gesprek te gaan met de klant en te analyseren waar ze AI toepasbaar kunnen maken in hun organisatie. Vervolgens begeleiden we de bedrijven in de adoptie van de technologie, en zorgen we ervoor dat alle medewerkers mee zijn.”

GDPR-wetgeving

Klare.ai combineert de kracht van diverse AI leveranciers zoals Microsoft, Google en Amazon met eigen machine learning modellen in een technologie op maat die aan de slag gaat met gestructureerde en ongestructureerde tekst en afbeeldingen. Dit strategisch model zorgt ervoor dat klanten hun data niet moeten prijsgeven aan leveranciers of andere derde partijen. Zo kunnen ze hun bedrijfskennis intern houden, wat essentieel is op vlak van cyberveiligheid.

“In veel gevallen staan bedrijven terecht weigerachtig tegenover het versturen van gevoelige bedrijfsinformatie naar de servers van OpenAI”, vertelt Marc Dries, CEO Spikes. “Dankzij Klare.ai kunnen organisaties dit soort analyses nu binnen het bedrijfsnetwerk zelf uitvoeren. Geen overbodige luxe tegen de achtergrond van GDPR, de Europese wetgeving die vereist dat bedrijven vertrouwelijk omgaan met gegevens die niet van hen zijn.”

Klantgericht en waardevol

Marc Dries, CEO Spikes: “Elke dag mensen met goesting slimmer doen samenwerken is onze missie. Dankzij de game-changing technologie NLP/AI kunnen we dit meer dan ooit waarmaken. We zien bovendien volop kansen om onze consultancy practice nog meer klantgericht en waardevol te maken.”

Guy De Pauw, CEO Textgain, vult aan: “We hebben de voorbije jaren onze expertise rond AI en NLP vooral ingezet voor het monitoren en analyseren van sociale media. Dankzij de samenwerking met Spikes kunnen we deze kennis verder uitbouwen en koppelen met hun ervaring binnen business, bedrijfsprocessen en bedrijfstechnologie.”