AVA_Fay Van Weddingen

AVA lanceert drie webshops tegelijkertijd

TEMSE/SINT-NIKLAAS - Particulieren, bedrijven en horecaklanten kunnen voortaan elk in hun eigen webshop online aankopen doen bij AVA. De papierwarenketen en feestexpert uit Temse, met verdeelcentrum in Sint-Niklaas, opende immers drie webshops in één klap. Daarmee maakt het bedrijf een digitale inhaalbeweging om zo naar een hybride keten te evolueren.

Het familiebedrijf opende in 1956 haar eerste winkel in Antwerpen en heeft vandaag 49 vestigingen in Vlaanderen en Wallonië, en twee in Luxemburg.

De behoeften van particulieren, bedrijven en horecazaken overlappen vaak, maar de drie groepen hebben ook hun eigen, specifieke wensen. Om te garanderen dat ze snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken, bouwde AVA drie aparte webshops op, elk met een ander accent. Toch kan iedereen op alle drie de kanalen ook het volledige assortiment terugvinden.

Fay Van Weddingen, bestuurder AVA: “We willen evolueren naar een hybride keten, waar de klassieke winkels en de webshop hand in hand gaan en elkaar zelfs versterken. Klanten moeten de artikelen die ze online kopen niet alleen thuis geleverd krijgen, ze moeten die binnenkort ook in een winkel naar keuze kunnen afhalen.”

Veranderingen

De lancering van de webshops brengt nog investeringen met zich mee. Zo breidde AVA haar digitale webteam uit en zal de klantendienst op weekdagen drie uur langer bereikbaar blijven, tot 20 uur. Ook op zaterdag wordt die bemand. Verder komt er een online chat voor klanten met vragen.

De grootste verandering komt in het distributiecentrum in Sint-Niklaas. Die blijft wel volledig in België, maar AVA schakelt er over op elektronische picking in plaats van op papier. Scannen moet zo vlotter verlopen en stockbeheer efficiënter. “We zijn rotsvast overtuigd van de troeven die België heeft, voor AVA is het ook voor e-commerce de ideale uitvalsbasis.”

AVA stelt meer dan 500 mensen tewerk en realiseerde in 2017 een omzet van meer dan 100 miljoen euro.