B-Close kiest voor Mercedes-Benz

B-CloseB-Close heeft een gedeelte van zijn autovloot vernieuwd en koos daarbij opnieuw voor Mercedes-Benz. Het bedrijf is exclusief verdeler van de heftrucks, de containerhandlers en het rollend materieel inclusief het magazijnmaterieel van het merk Hyster. B-Close staat ook in voor het onderhoud van de toestellen. Onlangs werd nog een nieuwe vestiging geopend in Kallo. Zo’n 20 man garanderen vanuit de Antwerpse Linkeroever de service naar klanten in de brede regio van de provincies Antwerpen en Limburg.


B-Close
was tot voor kort nog Barloworld België. Na een management buy-out is de onderneming in handen gekomen van het management. Barloworld was zo’n 25 jaar geleden al actief aan de Antwerpse Noorderlaan. Het bedrijf werd destijds gesloten en overgebracht naar Haren. “Nu zijn we terug”, zegt Ivan Van Bergen, de verantwoordelijke voor de nieuwe vestiging in Kallo. “We willen als bedrijf dichter bij onze klanten zitten. Wie wil weten wat er in de haven gebeurt moet er ook wonen. Hij moet voeling hebben met wat er bij de mensen omgaat.”

De hernieuwde aanwezigheid in de haven van Antwerpen is niet toevallig. Daar zijn nogal wat heftrucks en magazijntrucks aan de slag. B-Close huurt daartoe in Kallo kantoren en werkplaatsen bij Katoen Natie.

Eric Maertens is na de management buy-out gedelegeerd bestuurder van het bedrijf. Hij gaat ervan uit dat er “na de verzelfstandiging nog beter zal kunnen worden ingespeeld op de specifieke noden van het Belgische cliënteel.”

Mercedes-Benz en zijn concessiehouder Mercedes Europa hebben ondertussen de eerste voertuigen geleverd van een bestelling van 27 voertuigen aan B-Close. Het grootste gedeelte van de order bestaat uit 22 Sprinters 313 met A2-lengte en in hoogdakuitvoering. Daarnaast levert Mercedes Europa binnenkort ook nog vijf Vito’s. Het gaat om vier Vito’s 113 en een Vito Combi 116 met dubbele cabine. Alle voertuigen – die bij Charterway geleased worden – zijn uitgerust met het FleetBoard telematicasysteem.

De vloot van B-Close bestaat in totaal uit 70 bedrijfsvoertuigen, waarvan 95% Mercedes-Benz. “De overige 5% zijn voornamelijk kleine elektrische voertuigen die op de sites van de klanten gebruikt worden”, zegt Eric Maertens in een gesprek met de Nieuwsbrief Transport Management.

B-Close is een servicegedreven bedrijf, want tweederde van de 152 personeelsleden zijn servicemensen. “Wie op locatie werkt, wordt aangestuurd vanuit de vestigingen in Brussel, Harelbeke en Kallo en beschikt over een eigen bestelwagen. Alles wat voor 16.30 uur besteld wordt, vinden zij om 7 uur ‘s morgens in hun bestelwagen. Dat is op zich een hele logistieke krachttoer, aangezien alle wisselstukken aangeleverd worden vanuit onze eigen voorraad in Brussel of vanuit het Europese onderdelencentrum van Nacco (Hyster) in het Nederlandse Nijmegen’”, verduidelijkt Eric Maertens ten aanzien van Transport Management. “De organisatie van B-Close is erop voorzien om dringende interventies binnen de vier uur bij de klant te kunnen doen. Stilstand moet absoluut vermeden worden. Vandaar dat wij moeten kunnen rekenen op een wagenpark dat betrouwbaarheid hoog in het vaandel voert.”.