De Lift bakfiets Deze technieker van De Lift heeft geen parkeerproblemen meer in de Antwerpse binnenstad. — © rr

Bakfiets steeds belangrijker als bedrijfsvoertuig in Antwerpen

Steeds meer zelfstandigen en bedrijven ruilen in Antwerpen de bestelwagen in voor een vrachtfiets. De Lift, een firma met 17 lifttechniekers, zet in de stad nu ook deze stap. “Mobiliteitsproblemen en parkeerdruk zijn de vaakst gehoorde redenen waarom ondernemers deze stap zetten”, zegt Karo Janssens van Unizo.

De Lift beheert 1.869 liften in Antwerpen en zet 17 techniekers in om jaarlijks 7.436 onderhoudswerken en 1.992 herstellingen uit te voeren. De firma groeide de voorbije tien jaar van 12 naar meer dan 120 voltijdse medewerkers.

“We hebben nog steeds nood aan extra techniekers”, zegt Arne Vandenberghe, CEO bij De Lift. “Tegelijk verliezen onze mensen steeds meer tijd in het verkeer. Vooral in Antwerpen. Dat gaat ten koste van de efficiëntie. Ook de parkeerdruk is een probleem in Antwerpen. De nieuwe parkeerregeling in het stadscentrum, waarbij alleen bewoners hun wagen nog op straat mogen parkeren, was de concrete aanleiding om nu een bakfiets in te zetten. Bij dringende interventies moet een technieker binnen het uur ter plaatse zijn om bijvoorbeeld mensen te bevrijden uit een defecte lift. Zo’n vrachtfiets helpt. Met onze voertuigen verloren we te veel tijd.”

Sinds april rijdt een technieker van De Lift rond met zo’n fiets. “De cargobike dient voor onderhoudsbeurten, herstellingen en noodinterventies”, zegt Filip Geurts, regiomanager De Lift. “Dagelijks legt de cargobike zo’n 30 kilometer af in Antwerpen. In de laadbak zit 150 kilo aan werkmateriaal. Voldoende voor de meeste opdrachten. Bij grotere onderhoudswerken zullen we nog steeds met bestelwagens moeten rijden om onderdelen op hun bestemming te brengen. We zetten nu één vrachtfiets in. Op termijn zullen we dit evalueren.”

De Lift vocht in augustus vorige jaar de nieuwe parkeerregeling in het historisch centrum aan bij de Raad van State. Ondernemers kunnen een abonnement nemen om te parkeren in de binnenstad. Alleen ligt de prijs volgens De Lift veel te hoog. De Raad van State kwam nog niet tot een uitspraak.

Zaakvoerder Arne Vandenberghe.
Arne Vandenberghe. — © rr

Technieker Glenn Hageman bij De Lift is de gebruiker van deze cargobike. Hij ziet alleen maar voordelen. “Ik doe aan mixed martial arts in een club in Merksem”, zegt Glenn. “Met de cargobike rijden houdt me fit. In de fietstassen is plaats voor mijn sportoutfit. Na het werk fiets ik rechtstreeks naar de sportclub. Als ik ergens stop, krijg ik regelmatig positieve reacties. Mensen spreken me aan, geven een schouderklopje of steken hun duim op. Dat had ik niet verwacht. Misschien heeft het ook te maken met de slogan ‘Antwerpen we love you’ vooraan op de fiets.”

Kleine zelfstandigen

Bij ondernemersorganisatie Unizo zien ze dat steeds meer ondernemers daadwerkelijk vrachtfietsen inzetten voor hun verplaatsingen in de stad. Het parkeerbeleid en de mobiliteitsproblemen zijn volgens Karo Janssens van Unizo provincie Antwerpen zijn dat de belangrijkste redenen.

“Er zijn ook ondernemers die het om ecologische redenen doen”, zegt Janssens. “Ik zou nu niet zeggen dat de vrachtfiets aan populariteit wint, maar dit vervoersmiddel wint wel terrein. Het zijn vooral kleine zelfstandigen, zoals bijvoorbeeld loodgieters en sleutelmakers, die de voordelen ervaren. Daarnaast zijn het vooral ondernemingen die toch eerder in de stad gevestigd zijn. Bedrijven van buiten Antwerpen gebruiken toch nog steeds de bestelwagen.”

Het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen wil lokale besturen aansporen om onder meer ruimte te creëren voor bakfietsen. Dit moet ondernemers nog meer aanzetten om dit vervoersmiddel te gebruiken. Een lokaal bestuur kan daar maximaal 500.000 euro aan subsidies voor krijgen.