Jommeke

Ballon Media trekt met Jommeke naar China

ANTWERPEN – De Antwerpse uitgeverij Ballon Media heeft een klinkende deal met de Chinese sectorgenoot Bright Media afgesloten. Na een succesvolle test met 25 albums wordt Jommeke de komende jaren in grote uitgaven verspreid in China, ’s werelds grootste lezersmarkt.

Samen met de Ru Yi Media Group zette Ballon Media een testproject op met 25 Chinese Jommeke-albums. De blonde stripfiguur en zijn fictieve vrienden wisten heel wat harten te veroveren, want op enkele maanden tijd werden de 25 testalbums per titel zo’n 20.000 keer verkocht. Dat smaakte naar meer en zo wordt Jommeke de eerste Vlaamse strip die op dergelijke schaal in China wordt gedistribueerd.

Alexis Dragonetti, ceo van Ballon Media: “Al meer dan 60 jaar is Jommeke niet alleen een sterkhouder in de Vlaamse stripmarkt, maar ook een sterk en innoverend merk. Jommeke moedigt kinderen aan om uitdagingen niet uit de weg te gaan, om vriendschap te koesteren en met een positieve kijk de mooie dingen van het leven te omarmen. Het is fantastisch dat we met deze Vlaamse creativiteit nu ook een stukje van de wereld kunnen veroveren.”

Sterk in het buitenland

Sinds de oprichting in 2008 werkt Ballon Media hard aan zijn internationale ambities. Ballon Media produceert en publiceert zelf kinderboekjes in het Nederlands, Frans, Italiaans en Spaans. In samenwerking met diverse partners worden ze verder in 59 landen verkocht en dat in 71 verschillende talen. In het zakencijfer 2017, goed voor 15 miljoen euro, realiseerde Ballon Media zo’n 40 procent aan buitenlandse inkomsten.