RMDY en Uncapped (1)

Bedrijven schieten horecasector te hulp met registratieplatformen

LIER/ANTWERPEN – Sinds zaterdag 25 juli moeten horecabezoekers zich registreren in de strijd tegen de coronapandemie. Een beslissing in het kader van de coronacontacttracing. En dat activeert ook heel wat bedrijven. Zo hebben bijvoorbeeld de Lierse ICT’er Jeroen Pets van RMDY en het Antwerpse Uncapped elk een digitaal platform ontwikkeld die horecazaken en evenementorganisatoren helpt bij de digitale registratie van klanten. Het gaat om Horecamelder (RMDY) en BlaBlaSpot (Uncapped).

Voortaan kunnen horecazaken zich op de gratis platformen horecamelder.be en blablaspot.be registreren. Vervolgens ontvangen ze een QR-code waarmee klanten met hun smartphone rechtsreeks naar de registratiepagina gestuurd worden. De websites, die GDPR-proof zijn, houden de opgeslagen gegevens gedurende veertien dagen bij. Deze kunnen door de horecazaak en de overheid worden opgevraagd. Daarna worden ze vernietigd.

“We zijn overtuigd dat een wildgroei van registratieoplossingen, zowel op papier als digitaal, waar mogelijk dient vermeden te worden om contacttracing zo eenvoudig mogelijk te maken”, zegt Mitchell Cap, zaakvoerder van Uncapped, het bedrijf dat BlaBlaSpot ontwikkelde.

Met de platformen steken RMDY en Uncapped de horecaondernemers, die dus over een papieren en/of digitale gegevenslogboek zullen moeten beschikken, een hart onder de riem. “Momenteel verwerken we de registraties, dus het was een behoorlijk druk weekend. Maar ik ben blij dat ik zo mijn steentje kan bijdragen aan de horeca”, vertelt ex-horecamedewerker Jeroen Pets, nu UX-lead bij RMDY en ontwikkelaar van Horecamelder.