Port of Antwerp walstroom

Belgische en Nederlandse binnenvaarthavens willen 1 walstroomsysteem

ANTWERPEN - Port of Antwerp wil samen met Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, North Sea Port Netherlands, Drechtsteden en de Vlaamse Waterweg komen tot één uniform walstroomsysteem voor de binnenvaart en riviercruise. "Dat is bevorderlijk voor het gebruikersgemak en stimuleert het gebruik van walstroom, een voorziening die stilliggende schepen van stroom voorziet", zegt Jacques Vandermeiren, ceo Port of Antwerp.

Uit naam van al die zogenoemde ‘Walstroompartijen’ is Havenbedrijf Rotterdam een Europese aanbesteding gestart die moet leiden tot een leverancier voor één uniform walstroomsysteem voor de binnenvaart en riviercruises. De aanbesteding past in het beleid van de Walstroompartijen om de havengebieden in Nederland en België in balans te ontwikkelen.

Gezamenlijk proberen overheden en bedrijfsleven meer te vervoeren over water en per trein in plaats van over de weg. Ook het beperken van uitstoot van CO2, stikstofoxide en fijnstof staat hoog op de agenda. Daarom is er veel onderzoek gedaan naar de toepassing van walstroom voor verschillende schepen en locaties. Dankzij walstroom is het voor de schippers mogelijk om zonder uitstoot (via een generator of hoofdmotor) maximaal van hun voorzieningen aan boord gebruik te kunnen maken.

De mogelijkheid bestaat dat ook andere walstroom aanbiedende partijen aansluiten bij deze nieuwe overeenkomst.