Gert Baeyens Gert Baeyens in de winkel van Huis Baeyens. Foto: Filip Spoelders

Bij Huis Baeyens na Andermans Zaken en midden in carnaval: “Het blijft opboksen tegen goedkope onlineshops”

Huis Baeyens, de specialist in toneel- en carnavalskostuums, beleeft één van zijn drukste periodes. Toch blijft het opboksen tegen de goedkope onlineshopping. “Ons atelier is een Rolls-Royce op het vlak van kwaliteit”, zegt Gert Baeyens.

In de carnavalstoet van Aalst zal zondag een groep gekleed zijn met kostuums van bij Huis Baeyens uit Borsbeek. Het is een van de vier groepen die tijdens dit carnavalsseizoen een beroep doen op de Antwerpse referentie aan kostuums.

“Het is de eerste keer sinds corona dat volwassen carnavalsgroep weer naar ons komen om kostuums voor hun groep te huren. Naast Aalst zullen groepen uit Oelegem, Hasselt en Vosselaar deze weken met onze pakken de straat op trekken”, vertelt medezaakvoerder Gert Baeyens van de familiezaak waar nu ongeveer vijftien personen werken.

De verkoop van kostuums en gadgets voor het kindercarnaval doen het zoals ieder jaar goed. “Kinderen die op school en in verenigingen carnaval vieren, zorgen er voor dat het een van de drukste perioden van het jaar is. Bij de kostuums zijn dit seizoen Barbie en Super Mario erg populair. De laatste jaren werd carnaval wel voorbijgestoken door Halloween.”

Ook voor Moose Bar komen klanten naar Borsbeek. Foto: Filip Spoelders

Begin 2020 bracht de familie Baeyens zijn activiteiten uit Antwerpen en Wommelgem samen in een groot pand langs de Frans Beirenslaan (R11) in Borsbeek. Maar enkele weken later brak corona uit en werd er nergens meer gevierd of verkleed. De zaak kreeg het moeilijk waardoor in het najaar van 2021 Kamal Kharmach langskwam. Met zijn televisieprogramma Andermans Zaken helpt hij bedrijven die het moeilijk hebben.

“Die uitzending zorgde tijdelijk zeker voor een boost. We kwamen in beeld en veel mensen wilden komen kijken naar ons aanbod. Op dit moment is het echter nog steeds moeilijk. We boksen op tegen de goedkope producten die online worden verkocht. Ons atelier is van de hoogste kwaliteit, de Rolls-Royce onder de ateliers, waardoor die ook duurder is voor particulieren.”

Het atelier van Huis Baeyens deed de retouches voor The Masked Singer. Foto: Filip Spoelders

Bij Huis Baeyens, de naam bestaat sinds 1911, gaan ze de uitdaging wel aan. “We gaan voortaan meer inzetten op onze marketing. Ook via TikTok zullen we naar buiten gaan komen. Het is nodig om te tonen waar we voor staan en wat we allemaal doen met Huis Baeyens.”

Het leveren van kwaliteitsvolle toneelkostuums is namelijk de corebusiness. “We zorgen voor achthonderd kostuums voor de Krakelingenstoet van Geraardsbergen, we leveren aan Historalia in Westerlo en we zitten in Maastricht voor het spektakel van Tsjittie Tsjittie Beng Beng. Iedere tien jaar maken we nieuwe kostuums voor de openingsfanfare van het Ros Beiaard in Dendermonde. Samen met de gehuurde kostuums zitten we dan rond de 1.500 stuks.”

Zelfs in reclameblaadjes en televisiespots van Hubo en Aldi zien de medewerkers van Huis Baeyens kostuums uit hun bedrijf passeren. “Rappers komen accessoires halen om in hun videoclips te gebruiken en we werken uiteraard mee aan verschillende televisieprogramma’s. Recent was dit voor The Voice, Starstruck en in alle geheim hebben we de retouches aan de kostuums van The Masked Singer verzorgd.”

Voor grime vinden instanties als Studio 100 en Het Toneelhuis hun weg naar Borsbeek. “Al deze verhalen achter ons breed aanbod willen we meer in de kijker gaan zetten”, besluit Gert Baeyens.