Care op de bakfiets2

Care laat Dag van de Schoonmaak niet onopgemerkt voorbijgaan

Vandaag is het 'De dag van de Schoonmaak'. Care uit Deurne gedenkt die op een heel bijzondere manier. Het wordt een dagje ‘bakken’ op de bakfiets…

“Om de Dag van de Schoonmaak te vieren, sluit Care de kantoren”, zegt ceo Wim Loncke. “Onze 60 kantoormedewerkers gaan in heel het land langs de schoonmaaklocaties van onze klanten met een speciale missie. In Antwerpen gebeurt dit gezien de verkeersproblematiek met de (bak)fiets. In de eerste plaats willen we onze eigen cleaning wizards persoonlijk danken. Zij zijn elke dag in de weer om de werkplaatsen spick-and-span te houden. Maar we wensen onze klanten eveneens te danken want zij zullen tezamen dit jaar maar liefst 86.538 euro aan water besparen. Daar hoeven ze zelfs niets voor te doen… of te laten.”

Voor een uur poetsen heb je gemiddeld 50 liter water nodig. Care doet het met veel minder. De schoonmakers hebben een speciale opleiding gekregen met als resultaat dat ze slechts 30 liter water per uur gebruiken. De meer dan 1.100 poetsmannen en –vrouwen zijn samen goed voor 1 miljoen uren schoonmaken per jaar. Dat betekent maar liefst 86.538 euro aan water bespaard.

Wie strijkt de winst op van die besparing? De klant voor de helft. De andere helft geeft Care samen met de klant aan Made Blue, de organisatie achter de actie 'een liter voor een liter'. Voor elke liter water die Care met haar klanten bespaart, zorgt Made Blue voor een liter drinkbaar water in een ontwikkelingsland.

Wim Loncke: “Met deze manier van waterwinning wint iedereen. Wij willen onze cleaning wizards en klanten op deze speciale dag danken met een ‘message in a bottle’. Onze medewerkers krijgen een whatsapp-boodschap om hen te feliciteren met hun dag. Later krijgen ze persoonlijk een drinkwaterfles als cadeau. Die zal zeker van pas komen met de huidige hoge temperaturen. De klant krijgt een Made Blue waterkaraf met een boodschap. En dat zal niet onopgemerkt voorbijgaan op social media. Verwacht je aan leuke selfies, trelfies, swiffies, wat dan ook, ... Met hashtags #MessageinaBottle #WeCare #dagvandeSchoonmaak.”

Care bestaat sinds 1974. De omzet in 2016 bedroeg 30,5 mio euro. Care biedt een ruim gamma aan facilitaire diensten: schoonmaak, glaswas, reinigen van computers, klusjesdiensten en inrichten van een efficiënte en aangename werkplek. Sinds 1989 maakt het bedrijf deel uit van Vebego International, een Nederlandse groep in facility services en gezondheidszorg met activiteiten in Nederland, België, Zwitserland en Duitsland. De groep stelt meer dan 35.000 mensen te werk. Bij Care zit het maatschappelijk verantwoord ondernemen in de genen. Het bedrijf werkt zo groen en ethisch mogelijk, biedt kansen aan kansengroepen en steunt maatschappelijke projecten.