Electric,Vehicles,Charging,Station,On,A,Background,Of,A,Truck. Foto: Shutterstock

“Honderden jobs als fabriek voor elektrische trucks in Antwerpen komt”: zo dicht staat Chinees bedrijf bij mega-investering

Het Chinese bedrijf Windrose zou “in een vergevorderd stadium zitten” voor de oprichting van een fabriek voor elektrische vrachtwagens in Antwerpen. Die investering van 300 miljoen euro zou honderden jobs opleveren. Voor de zomer valt de definitieve beslissing.

Drie weken geleden plaatste Wen Han, de 33-jarige man die in 2022 Windrose heeft opgericht, een foto op Instagram van zijn bezoek aan het stadhuis in Antwerpen. Op die foto houdt hij een miniatuur van een van zijn vrachtwagens vast, en staat hij naast de Antwerpse burgemeester Bart De Wever en Luc Luwel, de gedelegeerd bestuurder van ondernemersorganisatie Voka Antwerpen-Waasland.

Dat bezoek moet wel héél goed zijn verlopen, want vorige donderdag zei Wen Han in de Franse krant Le Monde dat de kans groot is dat zijn eerste fabriek in Europa zal neerstrijken in Antwerpen.

“We hebben nog niet getekend, maar de gesprekken zitten in een vergevorderd stadium voor de oprichting van ons Europese hoofdkantoor en een assemblagefabriek”, zegt Wen Han in Le Monde. Windrose heeft vandaag al een fabriek in de buurt van de Chinese stad Shanghai. De fabriek in Antwerpen zou de tweede vestiging van het bedrijf worden. De elektrische vrachtwagens van Windrose zouden meer dan zeshonderd kilometer kunnen rijden als ze volledig zijn opgeladen. De Franse sportwinkelketen Decathlon is al klant van Windrose.

“Sinds 15 december is Wen Han al zes of zeven keer in Antwerpen geweest”, zegt Luc Luwel. “Hij heeft plannen om in Antwerpen een grote fabriek voor elektrische vrachtwagens te openen voor de Europese en Amerikaanse markt. De beslissing daarover is nog niet genomen, maar de gesprekken zijn inderdaad vergevorderd. En ik kan zijn uitspraken in Le Monde uiteraard niet tegenspreken.”

Politiek zit op één lijn

Het zou om een investering van 300 miljoen euro gaan. Als die er komt, zou dat een enorme opsteker zijn voor de industrie in België, die al decennialang structureel jobs ziet verdwijnen, onder meer door de hoge loonkosten. “Maar Antwerpen heeft een sterke troef met zijn haven”, zegt Luc Luwel. “In het dossier van Windrose staan we extra sterk, omdat zowel premier Alexander De Croo als Vlaams minister-president Jan Jambon en de Antwerpse burgemeester Bart De Wever aan één zeel trekken. Ook het agentschap Flanders, Investment and Trade (FIT), dat bijvoorbeeld buitenlandse investeringen in Vlaanderen begeleidt, pakt dit dossier heel dynamisch en snel aan.”

Luc Luwel heeft Wen Han eerder deze maand meegenomen naar de voordracht van voormalig Amerikaans president Barack Obama op het technologiefestival FTI SuperNova in Puurs. “Wen Han is een heel sportief geklede kerel die polo’s draagt van de Stanford University in Californië. Voor dat technologiefestival heb ik hem echt moeten overtuigen om een kostuumvest aan te doen, want anders mocht je als gast niet in die zaal binnen.”

Honderden jobs

Luc Luwel benadrukt dat het hier om een potentieel heel belangrijke investering gaat. “Als de fabriek in Antwerpen er komt, worden hier honderden extra jobs gecreëerd”, zegt hij. “Eerst zouden er vrachtwagens worden geassembleerd (verschillende stukken in elkaar zetten, red.). Daarna zouden in Antwerpen ook vrachtwagens worden geproduceerd, en op langere termijn zou er ook een batterijfabriek komen. Voor de zomer verwachten we een definitieve beslissing over de investering in Antwerpen.”

Windrose heeft tot hiertoe nog geen elektrische vrachtwagens afgeleverd. Het heeft pas vorig jaar goedkeuring van de Chinese overheid gekregen om de vrachtwagens op de markt te brengen. Vanaf eind dit jaar zouden de eerste vrachtwagens van Windrose in China moeten rondrijden.