craftzing Foto: Craftzing

Craftzing neemt expert Maarten Vanhoof aan boord en verdiept zich verder in data, AI en machine learning

Digitaal strategisch advies bureau Craftzing gaat zich verder verdiepen in data, machine learning en AI. Het Antwerpse bedrijf heeft daarvoor expert in dataverwerking dr. Maarten Vanhoof aangenomen. Op korte termijn zullen ze hun datateam uitbreiden tot dertig specialisten. Dat is volgens het adviesbureau nodig om bedrijven in de toekomst te kunnen bijstaan in hun digitale uitdagingen.

Het afgelopen jaar bouwde Craftzing al een team van dataspecialisten uit om hun klanten op verschillende fronten te kunnen begeleiden. Enerzijds wil het adviesbureau strategisch advies en management consultancy aanbieden, anderzijds wil het klanten ook helpen om data beter inzetbaar te maken en en de mogelijkheden van AI en machine learning te verkennen. Volgens hun nieuwe aanwinst dr. Maarten Vanhoof is dat ook nodig.

“We moeten onze dienstverlening breed opzetten, want een data- of AI-project kentcomplexe noden”, zegt hij. “Je moet verschillende expertises in huis hebben om daar een succes van te maken: technologie, het juridische aspect, kennis van analysetechnieken, enzovoort. Cruciaal voor Craftzing is dat die teams ook nauw kunnen samenwerken met de teams aan klantzijde. De domeinkennis van de klant ondersteunen met de juiste Craftzing-experten is voor ons dé sleutel tot succes.”

Onzekerheid in Belgische markt

“Er heerst veel onzekerheid in de Belgische markt over de mogelijkheden van AI en van data. We merken dat bedrijfsleiders wel een visie rond data kunnen opbouwen, maar moeite hebben om die visie scherp te krijgen en te vertalen naar de teams die ze moeten realiseren”, gaat Vanhoof verder. “Dat is onder meer te wijten aan een gebrekkige strategische begeleiding en de afwezigheid van een expertisecentrum dat met de voeten in de praktijk staat. Met Craftzing Data hebben we de ambitie om daar een verschil in te maken.”

Daarom biedt Craftzing ook masterclasses aan over big data, machine learning en datawetgeving. Hiermee willen ze bedrijven theoretische en praktische inzichten geven om hun datastrategieën beter te onderbouwen.

“Steeds meer bedrijven en organisaties beseffen dat ze harder moeten inzetten op ‘digital trust’. Ze begrijpen dat een vertrouwensrelatie met hun klanten belangrijker wordt als ze voldoende toegang willen tot data, ook de vertrouwelijke en confidentiële data. Ze zien ook de ernst in van digitale veiligheid en voelen aan dat ze daar nog grote stappen te zetten hebben. Met het datateam van Craftzing hebben we alle expertise in huis om klanten daarin bij te staan en hun groei te versnellen”, besluit Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing.