Diamantairs gaan samenwerken met Bureau Van Dijk

awdc

De Belgische antiwitwaswetgeving verplicht diamanthandelaren ertoe hun klanten te identificeren, hun identiteit te verifiëren en een risicoanalyse uit te voeren vooraleer over te gaan tot een transactie. AWDC, de koepelorganisatie van de Antwerpse diamantsector, stelt diamanthandelaren daarom een gratis databank ter beschikking zodat dit identificatieproces eenvoudiger kan verlopen.

Niet alleen banken, maar ook diamanthandelaren worden in België verplicht potentiële klanten te identificeren vooraleer tot een transactie over te gaan. Ons land stelt zich hiermee strenger op dan de andere Europese lidstaten. Om dit proces te vereenvoudigen heeft AWDC een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Bureau Van Dijk,  een bedrijf gespecialiseerd in het verzamelen van informatie op vlak van bedrijfsgegevens en aandeelhoudersstructuren.

Margaux Donckier, woordvoerster AWDC: “Diamanthandelaren wordt gevraagd een zogenaamd klantacceptatiebeleid te voeren waarbij ze onderzoeken wie de potentiële klant is en welke risico’s verbonden zijn aan het profiel van de klant en aan de aard van de zakenrelatie. Dankzij onze samenwerking met Bureau Van Dijk kunnen de Antwerpse diamanthandelaren al deze noodzakelijke gegevens voortaan gemakkelijk opzoeken in de databank.”

Behalve identificatiegegevens bevat de databank ook sanctielijsten, PEP (publiek prominent personen) lijsten, mediaberichten, FATF high risk countries lists,… De databank bevat de identificatiegegevens van zo’n 250 miljoen firma’s wereldwijd, waaronder de bedrijfsgegevens van diamantgerelateerde bedrijven in de belangrijkste diamanthandelscentra en diamantproducerende landen zoals Israël, India, de Verenigde Staten, China, Botswana, etc.

Margaux Donckier: “De database moet worden beschouwd als een extra hulpmiddel. De diamanthandelaar dient nog steeds het klassieke identificatieproces te doorlopen, maar kan ter aanvulling en ter verificatie de gegevens van de potentiële klant in de databank opzoeken en een risicoanalyse op de klant uitvoeren. Op deze manier geven we de diamantbedrijven een extra tool in handen opdat zij aan alle wettelijke vereisten kunnen voldoen.“

Antwerp World Diamond Centre (AWDC) coördineert en vertegenwoordigt officieel de Antwerpse diamantsector, wereldleider in de diamanthandel. In die rol promoot AWDC de gehele diamantsector in binnen- en buitenland en wordt AWDC ook internationaal erkend als ontmoetingsplaats, woordvoerder en bemiddelaar voor de gehele Belgische diamantgemeenschap.

84% van alle ruwe diamanten en 50% van alle geslepen diamanten passeren via  Antwerpen. Diamant vertegenwoordigt 5% van de Belgische uitvoer van goederen en diensten en 15% van de Belgische uitvoer buiten de EU. Diamant is daarmee het belangrijkste Belgische exportproduct buiten de EU.