mocktails

Een kwart van de horecazaken speelt in op ‘Tournee Minerale’

Eén op de vier horecazaken is van plan om in te spelen op Tournée Minérale, de maand zonder alcohol die op donderdag 1 februari van start gaat. Dat blijkt uit een enquête die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) uitvoerde.

Tournée minerale werd voor het eest georganiseerd vorig jaar in de maand februari. De actie wordt opgezet door het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD) en de Stichting tegen Kanker. De bedoeling is dat mensen die aan de actie deelnemen gedurende een maand geen alcohol drinken, na de eindejaarsfeesten en de maand januari met zijn nieuwjaarsrecepties. 

Horeca komt beter voorbereid op het ijs

Vorig jaar was de horeca kwaad op Tournée Minérale. Onderzoek van NSZ wees toen uit dat 4 op de 10 horecazaken hun omzet met gemiddeld 10 procent zagen afnemen. "De actie kwam toen als een verrassing uit de lucht vallen en kende op de koop toe heel wat succes", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Deze keer wordt korter op de bal gespeeld. Om de horeca beter te wapenen tegen Tournée Minérale is NSZ rond de tafel gaan zitten met de organisatoren van Tournée Minerale. 27 procent van de horecazaken zal meer alcoholvrije cocktails op de kaart te zetten, alcoholvrije wijnen en bieren prominenter naar voor schuiven of fruitwaters aanbieden.

NSZ raadt cafés en restaurants die actief inspelen op de alcoholvrije februarimaand aan om dat duidelijk bekend te maken via alle mogelijke kanalen. "Een aangepast aanbod dat mooi in de verf gezet wordt, kan zorgen voor extra klanten en extra omzet." De organisatie vraagt wel dat brouwers en drankenhandelaars horecazaken, die dikwijls een verplichte, vaste volumeafname hebben van bepaalde dranken, daar tijdens de maand februari rekening mee houden. 

Vorig jaar waren er 120.000 deelnemers aan Tournée Minerale, dit jaar hebben al 66.000 mensen te kennen gegeven mee te zullen doen aan het initiatief.