Zijderoutetrein

Eerste Zijderoutetrein bereikt Antwerpse haven

ANTWERPEN –  De eerste exclusief voor Antwerpen bestemde Zijderoutetrein is na 16 dagen en 11.000 km aangekomen in de haven van Antwerpen. De goederentrein was op 26 april vertrokken vanuit de Chinese havenstad Tangshan. Het gaat om de allereerste trein die rechtstreeks vanuit China naar Antwerpen komt.

Deze rechtstreekse treinverbinding tussen China en Antwerpen maakt deel uit van het transnationale Chinese Belt and Road Initiative. Zo wil China de handelsroutes van de oude Zijderoute vanuit Azië naar Europa laten heropleven. De Zijderoute is de historische handelsroute tussen Europa en het Verre Oosten dat naast de traditionele maritieme verbinding een efficiënte landbrug-verbinding beoogt.

China bekleedt de vierde plaats als belangrijkste partnerland voor Antwerpen, met een trafiek van jaarlijks bijna 14 miljoen ton goederen. Luc Arnouts, directeur internationale netwerken Havenbedrijf Antwerpen: “Deze rechtstreekse treinverbinding zal de bestaande band van onze haven met China nog versterken. We zijn hier al lang mee bezig en het is daarom een belangrijke mijlpaal in onze handelsrelaties met China.” 

34 containers met industriële materialen

De treindienst is een initiatief van Tangshan City & Tangshan Port, in samenwerking met de Chinese staatsrederij Cosco Shipping Lines en de Chinese Spoorwegen. Cosco Shipping Belgium, die zorgt voor doorvervoer naar de uiteindelijke klanten, geeft de eerste lading van 34 containers met industriële mineralen die gebruikt worden in verschillende industrieën en producties, zoals papier- en keramiekproductie, tandpasta en cosmetica, ontvangen. Deze worden gelost bij Euroports die ze zal overbrengen naar hun bulkterminal en verder zal distribueren in Europa.

Geert Gekiere, Managing Director Euroports Belgium: “Wij zijn trots en vereerd om de grootste lading van deze eerste rechtstreekse trein tussen China en Antwerpen te mogen lossen en verder afhandelen. Vervoer vanuit het Tangshan-gebied via traditionele containerschepen duurt gemiddeld tot 35 dagen, terwijl deze trein dit in een recordtijd van 16 tot 20 dagen kan doen, en tegen relatief lage kosten.”

Het lokale Chinese bestuur heeft de intentie om één à twee keer per maand een rechtstreekse trein naar Antwerpen in te zetten.

Lees ook

  • BV
    13/12/2024
    Ikirean
    Lebbeke
  • BV
    13/12/2024
    L&o Consult
    Kontich
  • BV
    13/12/2024
    Innovestai Consulting
    Halle