GO Sharing wordt met 400 deelscooters grootste aanbieder in Antwerpen
GO Sharing start met het plaatsen van 400 groene elektrische deelscooters in Antwerpen. De Nederlandse scale-up in deelvervoer heeft er… Lees meer
We hebben de afgelopen dagen ruimschoots aandacht besteed aan de toegenomen en nog altijd toenemende populariteit van het fietsen, zowel het recreatief fietsen als het ‘beroepshalve’ fietsen’. Opmerkelijke vaststelling in deze is het verschil tussen Nederland en Vlaanderen. Nederland is natuurlijk fietsland bij uitstek. Maar in Nederland werd er vanouds ‘utilitair’ gefietst. Naar school dus, of naar het werk, of om boodschappen te doen. De fiets als nutsinstrument als het ware. Terwijl in Vlaanderen al een hele tijd ‘voor de fun’ werd gefietst. Die trend begint nu om te slaan. Nederland ontdekt het sportief en recreatief fietsen, en Vlaanderen gebruikt hoe langer hoe meer de fiets om verplaatsingen beroepshalve te maken.
België wordt hoe langer hoe meer geconfronteerd met mobiliteitsproblemen zoals verstopte verkeersaders, zodat werkgevers verplicht zijn om creatieve oplossingen te zoeken voor hun werknemers. De fiets behoort tot die oplossingen. Katleen Vandenborre, juridisch adviseur bij Acerta, heeft uitgezocht wat een werkgever moet weten als hij fietsen, al dan niet elektrisch ter beschikking stelt aan zijn werknemers.
De bedrijfsfiets
Komt uw werknemer met de fiets naar het werk, let dan op welke fiets hij of zij gebruikt.
Stelt u e-bikes ter beschikking? Dan laat het onderscheid zich voelen. Bij de snelle e-bikes of “speed pedelecs” zal er immers geen volledige vrijstelling van het voordeel zijn voor de werknemer. Zelfs niet als hij of zij de fiets enkel en alleen voor de verplaatsing woon-werk gebruikt. Een speed pedelec is een elektrische fiets die autonoom kan rijden, een vermogen heeft tot 4000 Watt en die een maximale snelheid kan behalen van 45 km/u. Sinds kort wordt de speed pedelec beschouwd als bromfiets. De ‘gewone’ e-bike daarentegen voldoet wel aan de nodige vereisten en men zal hier de gunstige modaliteiten kunnen toepassen.
En de kostenaftrek? Motiveert u uw werknemers om met de fiets naar het werk te komen, dan kan u voor de gemaakte kosten genieten van een verhoogde kostenaftrek tot 120 procent. Voor bromfietsen en dus speed pedelecs kan u de kosten slechts aftrekken tot 100 procent.
Indien uw werknemer met de fiets naar het werk komt kan (of moet) u een fietsvergoeding betalen die vrijgesteld is van parafiscale inhoudingen indien ze niet meer bedraagt dan 0,22 euro per kilometer. Aangezien de speed pedelecs gekwalificeerd worden als bromfiets, is de toekenning van een vrijgestelde fietsvergoeding echter niet meer mogelijk.
Over Acerta
Acerta is als hr-dienstengroep in België gespecialiseerd in het advies, de informatisering en de verwerking van administratieve processen rond loonverwerking, sociale zekerheid, kinderbijslag, vestigingsformaliteiten en de professionalisering van het hr-beleid.
GO Sharing start met het plaatsen van 400 groene elektrische deelscooters in Antwerpen. De Nederlandse scale-up in deelvervoer heeft er… Lees meer
Stad Antwerpen is gestart met het markeren van de eerste dropzones voor deelvoertuigen zonder vaste stalplaats. De eerste dropzone (voor… Lees meer
Belgische start-up Classified Cycling en fietseventbureau Count Me In slaan de handen in elkaar voor een nieuwe samenwerking. Mathias Plouvier,… Lees meer
Sam Pelgroms, gekend van Entrez, neemt samen met zijn vriendin Laura Nollet het gekende The Venue langs de A12 over.… Lees meer
Vastgoedspecialist Hip Estates uit Schilde heeft Belgische exclusiviteit te pakken voor de verkoop van een nieuw resort in Spanje. Net… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen