FNG Group gaat samenwerken met Miss Etam

etamDe Antwerpse modegroep FNG gaat op verschillende vlakken samenwerken met de Nederlandse Retail Group uit Zoetermeer. FNG ontwerpt en verdeelt fashion voor dames, kinderen en baby’s via een systeem van conceptstores en in een netwerk van wholesale boetieks. FNG staat voor merken als Fred and Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso en Steps. Het bedrijf stelt onderhand 1800 mensen tewerk. De Retail Group is de holding boven het merk Miss Etam. In de samenwerking zal een omzet gerealiseerd worden van pakweg 350 miljoen euro.

FNG heeft met een buy-and-build strategie de laatste jaren een brede portfolio van complementaire love brands ontwikkeld en opgebouwd. In een sterk veranderende en zich consoliderende markt is FNG op die manier uitgegroeid tot een sterke speler in de Benelux met meer dan 250 miljoen euro aan omzet. FNG creëert waarde in een no-nonsens aanpak door optimalisering van bedrijfsprocessen, door het benutten van synergiën en door een sterke nadruk op de omni-channel aanpak.

Miss Etam is nog geen jaar na de doorstart en enkele drastische stappen opnieuw een gezond bedrijf. Door een selectie in het aantal verkoopfilialen (van meer dan 180 naar een 100-tal) waarbij aangepaste huurcontracten zijn aangegaan en een herijking op het hoofdkantoor staat Miss Etam weer op de kaart als een van de grootste damesmodemerken in Nederland.

De sanering in winkels en overhead was onvermijdelijk, maar de kracht van het bedrijf schuilt in de band met de zeer trouwe klant die Miss Etam bezoekt, waar er – nota bene – meer dan 2 miljoen van zijn!

Beide bedrijven zien op verschillende vlakken opportuniteiten om in een intensieve samenwerking synergiën te realiseren. Operationeel hebben de bedrijven dan ook complementaire troeven. Zo ontstond na de doorstart een samenwerking tussen Miss Etam en het productieplatform van FNG met eigen kantoren in Turkije, Indië en Hongkong. Miss Etam beschikt dan weer over een web-platform waarbij wekelijks 20% tot 25% van de omzet online gerealiseerd wordt.

Dieter Penninckx van FNG: “Om een succesvolle onderneming uit te bouwen in de fashion- en retail-wereld is het cruciaal om te beschikken over een portfolio aan complementaire merken enerzijds, zodat je flexibel kan inspelen in een snel veranderende markt, en schaal anderzijds, dit om maximaal van schaalvoordelen te kunnen genieten. De samenwerking met Miss Etam biedt op dit vlak vele kansen en mogelijkheden. Beide bedrijven zijn enthousiast om samen deze kansen maximaal te benutten. De winnaars van morgen maken vandaag strategische keuzes om zich te onderscheiden en hebben de daadkracht om deze keuzes te implementeren.”

Samen realiseren beide bedrijven een omzet van ca. 350 miljoen euro en stellen ze meer dan 2500 medewerkers te werk. Beide partijen onderzoeken of en hoe deze samenwerking op termijn verder kan uitgewerkt worden in een combinatie van beide bedrijven. Ook willen ze samen de rol van consolidator in de markt verder opnemen.

FNG werd eind 2003 opgericht door drie burgerlijk ingenieurs, Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke. Ze brachten hun onderneming enkele tijd terug over van Wilrijk naar Mechelen.