Onder de noemer ‘strategische opties bekijken’ heeft Metro zakenbank Rothschild onder de arm om de Belgische tak onder de loep te nemen. Bijna altijd betekent dat een eufemisme voor een verkoopproces, zegt De Tijd. Er zouden ook al gesprekken lopen met potentiële kopers.
“Speculatie”, reageert topman van Metro en Makro België Vincent Nolf op de berichtgeving. “We zijn bezig met een review per land, meer niet.” De vakbonden van Makro en Metro halen echter een videocall in december aan tussen de ceo van de Duitse moedergroep en alle landen waar de groep aanwezig is. In dat overleg ging het over een eventuele verkoop in de nabije toekomst en was de conclusie dat ‘die landen die een positieve bijdrage kunnen leveren in het portfolio zouden blijven’.
Het is geen geheim dat de Metro-groep het moeilijk heeft in ons land, met in boekjaar 2019-2020 een verlies van 44 miljoen euro op een omzet van 714 miljoen. Een jaar eerder gaat het om een verlies van 67 miljoen op 738 miljoen euro omzet. Ook de pandemie doet de groep niet goed.
Belgische aanwezigheid
De eerste Belgische winkel opende in 1970 in Deurne. De Metro-winkels maakten hun intrede in 2003. Terwijl Metro exclusief voor horecaprofessionals is, is Makro – dat zich toespitst op kwaliteitsvoeding, decoratie, bouwmaterialen en feestartikelen – voor iedereen toegankelijk.
Intussen telt ons land 17 winkels: 6 Makro en 11 Metro-filialen. In onze regio zijn het er 4: het hoofdkantoor in Wommelgem, een Makro-filiaal in Deurne en twee Metro-vestigingen op het Antwerpse Kiel en het Eilandje.